Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dubbeldäckade tåg kan tas bort

Publicerat onsdag 4 oktober 2006 kl 06.55

SJ:s dubbeldäckade tåg har ju haft problem med dörrar som inte öppnas och luftkonditionering som inte fungerar. Något som fått hård kritik i våra tidigare sändningar. SJ:s vd, Jan Forsberg, säger nu att om problemen med dubbeldäckarna som trafikerar både Nyköping och Eskilstuna inte är lösta inom en snar framtid så kan det bli aktuellt att helt enkelt göra sig av med tågen.

- Sådana här problem kan man inte ha i all oändlighet och det har vi inte heller tänkt oss. Vi hoppas nu att vi kan komma till en situation där de här tågen fungerar på ett tillräckligt bra sätt och gör de inte det får vi naturligtvis ta nya beslut på det här området, säger Jan Forsberg.

Det är en segdragen historia med de fransktillverkade dubbeldäckar tågen som under nära hela sin tid i Sverige dragits med stora tekniska problem. Det handlar bland annat om dörrar, ventilation och toaletter som inte fungerat alls eller mycket dåligt. Följden har blivit förseningar, inställda tåg och resenärer som varit minst sagt upprörda. Ord som skandal och hot om stämning har framförts i våra sändningar.

Exakt vad SJ:s vd, Jan Forsberg menar med att göra sig av med tågen vill han inte gå in närmare på i nuläget. Det tidsschema som gäller är årets slut. Under resten av hösten och vintern ska de åtgärder som man tagit till för att få tågen att fungera utvärderas och det är det först efter det som de mer drastiska besluten kommer, menar Jan Forsberg.

Alstom, det franska företag som tillverkar dubbeldäckartågen vill inte kommentera SJ:s vd Jan Forsberg uttalanden. Ann-Kari Edenius på Alstom säger att problemen med tågen ska åtgärdas i etapper under hösten och våren. Alstom menar att deras arbete med tågen försvårats av att SJ varit tvunget att använda de flesta dubbeldäckarna och att Alstom därför inte haft tid att reparera tågen.

Från och med den första oktober ska, enligt Alstom, bara 17 tåg gå i trafik. Resten ska då kunna repareras. I går hade dock SJ 25 tåg i trafik av den aktuella typen enligt Alstom.

Dubbeldäckarna har inte bara drabbat SJ:s resenärer, personalen som jobbat ombord på dubbeldäckarna har upplevt det hela som mycket jobbigt och under sommaren var det inte ovanligt att personal sjukskrev sig, enligt Lennart Jansson, skyddsombud för personal, eftersom påfrestningarna blev för stora.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".