Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Varierande kunskaper bland elever

Publicerat onsdag 25 oktober 2006 kl 14.36

Skolverket har gjort en inspektion av skolorna i Strängnäs kommun. Även om undersökningen visar att de flesta av eleverna känner sig trygga och trivs så visar inspektionen att kunskapsresultaten i grund- och gymnasieskolan ligger under genomsnittet och att variationerna är stora mellan de olika skolorna och mellan pojkar och flickor.

Grundskolan och gymnasieskolan i Strängnäs kommun har elevernas resultat de senaste åren varit låga och andelen elever som når målen har legat under riksgenomsnittet.

Skolverket uppmanar kommunen att analysera den stora variationen mellan skolorna när det gäller elevernas betyg och skillnaderna i resultat mellan flickor och pojkar. Sedan ska man enligt verket göra något åt det hela.

Men desto bättre ser det ut inom vuxenutbildningarna i kommunen, som ligger över riksgenomsnittet och enligt verket fungerar riktigt bra.

Utredningen visar också att de allra flesta känner sig trygga på skolorna, men kommunen bör enligt verket göra mer för att ge barn och ungdomar större möjlighet till inflytande där.

Något annat som Skolverket reagerat på är kommunens omfattande utbud av kommunövergripande stödinsatser, något som man menar bör diskuteras eftersom man anser att det istället bör ges hjälp till eleven i den klass som han eller hon går i.

Kunskapsresultaten följs systematiskt upp på kommunnivå och sammanställningar och analyser återfinns i kommunens kvalitetsredovisning.

Kommunen bör dock ta ett ökat ansvar för att förskolornas och skolornas egna uppföljningar och utvärderingar av verksamheterna förbättras och att kvalitetsredovisningarna blir ett reellt verktyg för förbättringsarbete i skolan.

Strängnäs kommun har goda förutsättningar att utveckla sin verksamhet så att de nationella målen nås i högre grad. Den politiska ledningen har höga ambitioner med förskole- och utbildningsverksamheten och det finns en tydlig ansvarsfördelning mellan nämnd och förvaltning. Goda resurser finns, såväl ekonomiskt som personellt och materiellt, enligt Skolverket.

Fredrik Blomberg
fredrik.blomberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".