Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färre kontor för Försäkringskassan i framtiden

Publicerat fredag 17 november 2006 kl 14.02

Försäkringskassan ska dra ned kraftigt på sina kontor över hela landet. 330 kontor ska bli bara 21, skriver Svenska Dagbladet idag. Kontoren ska på många orter istället drivas tillsammans med andra myndigheter.

Kontoren ska på många orter istället drivas tillsammans med andra myndigheter. Tanken är att kunderna ska sköta sina ärenden på internet eller via telefon, istället för att besöka försäkringskassan. Men det här tycker inte alla kunderna om.
Nyheterna har pratat med några kunder idag, och en del tycker att det allra bästa är att få möta en person på försäkringskassan. Någon tycker ändå att det är smidigare med internet och telefon.
-Många äldre klarar inte av att göra sina ärenden via datorn, säger också Monika Wallén, som jobbar i kundtjänst på försäkringskassan i Jönköping.
Elisabeth Hamilton, försäkringskassan direktör i länet, tror inte att det kommer att bli svårare att träffa en handläggare personligen efter neddragningarna. Däremot kommer det att bli färre anställda i framtiden.
-Eftersom fler använder datorn kan vi dra ner på personalen, men de ärenden som behöver personlig service ska också ha det i framtiden, säger hon.
Hon vill till exempel också förenkla blanketter så att det krävs färre besök.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".