Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Biljettföretag dubblar priset för melodifestivalbiljett

Publicerat torsdag 30 november 2006 kl 07.03
På bilden: deltagarna i Jönköping. Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX /

När melodifestivalbiljetterna till deltävlingen i Kinnarps arena släpptes den 27 oktober tog de flesta slut på bara 20 minuter. Men hos Biljett Nu kan man fortfarande få tag på fina festivalplatser. Företaget bunkrade biljetter när de släpptes och säljer dem nu för över dubbla priset.

EMA Telstar som arrangerar Melodifestivalen är starkt kritiskt till de metoder som Biljett Nu tar till.

- Företaget lurar kunderna som får betala ett överpris, säger Catarina Oscarsson som är pressansvarig på Ema Telstar.

När Ema Telstar i oktober släppte melodifestivalbiljetterna till delfinalen i Jönköping den 3 februari nästa år, gick de åt snabbt. Inte bara hos personer som köpte biljetter för att gå själva utan också hos biljettorget Biljett Nu.

När biljetterna släpptes köpte nämligen företaget upp festivalbiljetter, bara för att nu när biljetterna varit slut sen länge hos arrangören kunna sälja ut sina biljetter till ett mycket högre pris.

Samma biljetter som kostar 445 kronor hos EMA, kostar idag 995 kronor hos Biljett Nu, det vill säga mer än dubbelt så mycket.

EMA Telstar har undersökt om man rent juridiskt får göra så här och kommit fram till att det är fullt lagligt. 

Nyheterna har ringt Biljett Nu upprepade gånger men företaget vill inte kommentera det hela.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".