Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler utländska transportörer kör olagligt i landet

Publicerat onsdag 6 december 2006 kl 16.51

Utländska lastbilar som kör olagligt i Sverige har ökat kraftigt på senare år. Det larmet kommer från Sveriges åkeriföretag i Småland som får allt fler signaler från sina medlemmar om att det förekommer. Men att komma åt det är nästan omöjligt.

Reglerna säger att utländska bilar bara får befinna sig i Sverige i omkring en månads tid och detta bara i samband med att de kör en utländsk transport till Sverige, så kallad cabotagetrafik.

Men istället stannar de kvar i Sverige, inte sällan långa perioder, och tar körning efter körning. Ofta till betydligt lägre priser än de svenska företagen.

Enligt Magnus Gunnarsson på Sveriges åkeriföretag i Småland och på Öland, som organiserar 750 åkerier, så ökar de här olagliga körningarna i landet, främst i södra och västra Sverige, det är i alla fall signalerna från deras medlemmar

- Nu får vi samtal nästan varje dag från våra medlemmar som berättar om vad de ser och undrar över vad som gäller. Det är allvarligt eftersom det är de svenska jobben som står på spel, säger Magnus Gunnarsson.

Åkarna själva ser mycket ute på vägarna:

- Vid Eurostop i Jönköping finns ofta 20 till 30 stycken dragare som står och väntar på uppdrag. Det är väldigt lätt för en transportuppköpare att svänga förbi och få en transport till halva priset mot vad vi kan erbjuda, säger Sören Abrahamsson som driver ett åkeri i Jönköping.

Sveriges åkeriföretag i Småland har en längre tid försökt bevisa att den här olagliga trafiken förekommer, men det är mycket svårt. Dels eftersom reglerna är luddiga och dessutom måste man i princip följa efter en utländsk långtradare i en månads tid för att se vart den tar vägen och det har man inte resurser till.

Tydligare regler är på väg som säger att en utländsk transport bara får vara i Sverige tio dagar under en månad, men fram till dess att förändringarna genomförs så lär dom olagliga körningarna fortsätta.

- Det finns ingen som har resurser att ta tag i detta. Främst blir det nog ett problem för de svenska åkerierna när det blir lågkonjunktur igen och vi får mindre att göra, säger Sören Abrahamsson.

Reporter: Peter Jernberg

peter.jernberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".