Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Blankettmisstag från Eon skapar förvirring

Publicerat måndag 22 januari 2007 kl 06.54

Trots att elbolaget Eon lovar automatisk ersättning till sina strömlösa kunder så har blanketter skickats ut till berörda kunder.

Eon medger nu att utskicket är ett misstag.

- Tyvärr en gammal rutin som inte tagits bort hos oss. Det har av misstag gått ut ett antal blanketter till kunderna, men det är fortfarande så att det betalas ut automatiskt som vi lovat, så kunderna behöver inte skicka in blanketten, säger Jan-Erik Olsson, informationschef på EON.

Kunderna behöver därför inte göra någonting för att få ersättningen, trots blankettutskicket. Men många har reagerat på utskicket.

- Man undrar varför vi går ut med dubbla budskap och det beror alltså på en gammal rutin som inte är stoppad.

Lagen kräver att elbolagen ska betala ut ersättningen inom sex månader, men Eon har som mål att klara alla utbetalningar inom fyra månader, säger Jan-Erik Olsson.

Reporter: Peter Jernberg

peter.jernberg@r.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".