Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Oseriösa telefonförsäljare irriterar

Publicerat tisdag 6 februari 2007 kl 06.45

Fler och fler länsbor vill ha hjälp efter att ha råkat ut för oseriösa telefonförsäljare och kanske fått varor de inte vill ha.

På länets konsumentrådgivningar ökar klagomålen om just telefonförsäljning.

Sällan är något som sägs vara gratis verkligen gratis när det kommer till kritan. Och många hamnar i försäljarnas klor. Det säger Ann-Chatrine Gunnar, konsumentrådgivare hos Konsument höglandet, som får ett ökande antal samtal från ledsna kunder.

- Vi får fler samtal om telefon försäljning, säger hon till nyheterna.

Får man varor man inte vill ha gäller det att illa kvickt skicka tillbaka dem. Två veckor har man på sig att ångra sig.

Och vill man slippa försäljarna helt finns det en annan väg. Man kan anmäla sig till Nixregistret, som  är branschorganisationens eget register. Har man anmält sig dit får försäljarna inte ringa, såvida det inte handlar om till exempel ett telefonbolag som du redan anlitar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".