Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Varning för hög bullernivå kring planerat järnvägsspår

Publicerat fredag 9 februari 2007 kl 17.41

Det nya järnvägsspåret som planeras utmed vätterstranden i Jönköping kommer bullra för mycket.
Den varningen kommer nu från miljökontoret i Jönköping som granskat planerna för utbyggnaden av järnvägen där ett spår ska byggas ut till två.

Bullernivåerna kommer att överskridas med dagens planer och det drabbar dom som bor och rör sig intill spåret, det säger byråinspektör Per-Åke Sandberg.

- Det innebär att man för lång tid framöver har för höga ljudnivåer. Det är ingen bra lösning för människors hälsa och miljö, säger han.

Bor man vid en strand så är det nog så vill man nog höra måsars skri och vågors skvalp.

Men när nu Jönköpings kommun och Banverket vill bygga ut järnvägen som går utmed vätterstranden rakt in i Jönköpings centrum så är risken att det överöstas av  ljudet från tåg och järnväg. 

I många år har planer funnits att bygga ut järnvägsspåret in till Jönköping, eftersom det är för trångt i tågtrafiken i dag med godståg och persontrafik. Många pendlare både utanför och inom länet åker dagligen sträckan som de sista kilometrarna går med lägeneheter och bostäder på ena sidan och Vättern på den andra.

Järnvägsspåret väcker känslor hos många jönköpingsbor som vill ta bort järnvägen helt men nu vill istället majoriteten av politikerna lägga till ett spår bredvid det gamla.

När nu miljökontoret yttrar sig över planerna så ser man flera miljöproblem. Bullernivåerna kommer man förmodligen inte att klara, varken i bostäderna eller i den öppna miljön som finns intill med fritidsområden och natursköna stränder. Och bullret påverkar människor negativt, säger Per-Åke Sandberg på miljökontoret.

- De högsta ljudnivåerna kan påverka sömn, tal och rent allmänt störningsmässigt inomhus. Det är ju ganska många som bor i den här miljön, säger han.

För att bygga ut spåret krävs förmodligen en utfylland i Vättern på upp emot 35 meter.Det kan påverka fiskelivet negativt och föroreningar som finns imarken kan läcka ut, varnar miljökontoret.

Det finns flera olika alternativ hur spåret kan se ut, med tunnlar, kanske en bro eller utfyllningar, men inget alternativ klarar idag bullernivåerna enligt miljökontoret, men än så länge har de ledande politkerna ännu inte bestämt sig. Först om några veckor har vi svaret och då blir det också klart om politikerna tar hänsyn till miljöproblemen eller inte.

Reporter Peter Jernberg
peter.jernberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".