Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konkurrens om lokal reklam ökar

Publicerat söndag 11 februari 2007 kl 13.57

Slaget om reklamintäkterna på internet hårdnar - men här i länet har Herenco-koncernen inga planer på att starta nät-tidningar.
Både Expressen och Aftonbladet har nyligen startat lokala websidor för Jönköping och försöker locka över lokala annonsörer som hittills valt tryckta medier.

Men det här oroar inte chefredaktör Hans Olovsson på Jönköpings-Posten, där har man inga planer på att starta sidor på nätet.

- Vi har inget beslut om att gå ut på nätet för närvarande. Vi gör ju tidningar och har en organisation anpassad för det. Ska man gå ut på nätet så är ju det investeringar både i utrustning och personal och det beslutet är inte fattat, säger han.

Enligt Institutet för reklam och mediestatistik, IRM så ser reklamintäkterna på internet ut att ha ökat med 50 procent förra året. Men enligt Olovsson så har dom hittills inte märkt av någon konkurrens.

Kommer ni ompröva det här regelbundet att starta sidor på nätet?

-  Det är ju ägarna som omprövar det beslutet och besluten ligger kvar än så länge men vi får väl se i framtiden, säger Hans Olovsson.

Reporter Anna-Karin Front
anna-karin.front@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".