Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Forskare dömer ut Bauergymnasiets pedagogik

Publicerat fredag 20 september 2002 kl 16.48
Forskare inom pedagogik dömer ut den typ av undervisning som används hårt vid friskolan John Bauergymnaiset i Jönköping.
-Mycket eget arbete för eleven och stort ansvar slår ut de svaga och befrämjar de starka, säger Lars Näslund docent i pedagogik vid Linköpings universitet till Nyheterna. Lars Näslund har studerat en skola vars pedagogik är snarlik den som friskolan John Bauergymnasiet driver i Jönköping. I likhet med John Bauer har skolan utrustat eleverna med bärbara datorer och ger dem stort eget ansvar att ta in kunskaperna på egen hand. Tre elever berättar i Nyheterna om sitt missnöje med John Bauergymnasiet. Hur de som behöver hjälp inte får hjälp, om lärarbrist, lärarlösa lektioner och för mycket eget arbete. Docent Lars Näslund håller med i kritiken. För mycket eget ansvar slår ut de svaga och lyfter fram de som redan kan.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".