Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik för hantering av stökig elev

Publicerat onsdag 23 maj 2007 kl 14.55

Trots att det är viktigt med formella beslut när ett barn är så stökigt att det plockas bort från skolan, så har Jönköpings kommun slarvat med det här. Det konstaterar Skolverket, och kritiserar därför kommunen..

Det handlar om en pojke som har ett funktionshinder som gör att han har svårt att fungera socialt. Han har bland annat agerat hotfullt och våldsamt vid vissa tillfällen, och Jönköpings kommun har provat olika vägar för att pojken ändå ska kunna få undervisning.

Han har gått i resursskola, fått enskild undervisning i skolan. På behandlingshem och när pojken varit så våldsam att han inte kunnat vara i skolan har han erbjudits undervisning i hemmet.

Och Skolverket har inget att invända mot åtgärderna, däremot har Jönköpings kommun brustit när det gäller att fatta formella beslut när man ändrat i pojkens skolgång. Kommunen har inte heller på nåt konkret sätt beskrivit hur man anpassat undervisningen till pojken. Och det här hotar rättssäkerheten , menar Skolverket, eftersom olika åtgärder gör att pojken inte får likvärdig undervisning som sina jämnåriga.

Pojkens mamma och styvpappa är kritiska till skolan och upplever att pojken varit avstängd från undervisning under flera år.

Det håller inte Skolverket med om, däremot kritiseras alltså kommunen när det gäller beslutsgången och senast den 15 augusti ska ansvariga politiker svara på hur det här ska bli bättre.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".