Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elever med särskilda behov utan stöd

Publicerat torsdag 24 maj 2007 kl 16.21

Elever med särskilda behov får inte det stöd som de har rätt till från skolan. Det visar skolverkets treårsrapport idag. Monica Ahlenius är mamma till Hanna som är dyslektiker och går i åttan på Prästängsskolan i Eksjö och hon är besviken över hur hennes dotter har blivit behandlad av skolan.

- Det är bedrövligt att de inte lyssnar på barnens behov, säger hon.

Föreställ dig att när du sätter dig ner för att läsa så hoppar bokstäverna omkring och lägger sig i fel ordning. Hur du än försöker så får du kämpa för att ens kunna läsa en mening, så kan det vara att läsa för en dyslektiker. Men trots att Hanna Ahlenius och hennes mamma tidigt försökte få hjälp att reda ut varför Hanna hade så svårt att läsa tog det flera år innan skolan utredde hennes dyslexi. När hon väl fick sin diagnos fick hon inte all den hjälp som hon enligt lag har rätt till och det är svårt för Hanna att hinna lära sig lika mycket som sina kompisar eftersom hon läser så långsamt.

- Om jag skulle få någon som läste upp det så skulle jag hänga med lika mycket, säger hon.

Men som det är idag får hon inte den hjälpen och hon tycker inte heller att skolan lyssnar när hon säger att hon behöver mer hjälp. 

Christer Thornell är rektor på Prästängsskolan, där Hanna är elev, och han menar att skolan satsar mycket på elever med behov av särskilt stöd, men att man har brist på hjälpmedel på grund av begränsade resurser och besparingar i skolan. Men Hanna är inte ensam. Nu visar en rapport från skolverket att skolorna i Sverige är dåliga på att ge stöd och hjälp till de elever som har störst behov av insatser. Tony Kankare som är lärare på John Bauer gymnasiet i Jönköping är inte förvånad. Han menar att många elever blir bemötta på ett sätt som strider mot styrdokumenten i skolan.

- På något sätt har barn med särskilda behov alltid hamnat på undantag, säger han.

Nu vill skolverket att skollagen ska ändras så att elever med behov av särskilt stöd ska prioriteras bättre.

Nina König
nina.konig@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".