Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mobiler och bilar bekymmer för konsumenterna

Publicerat onsdag 6 november 2002 kl 07.06
Fel på mobiltelefoner och bilköp som har gått snett. Det är de vanligaste frågorna på konsumentrådgivningen för Habo, Vaggeryd och Jönköpings kommun, visar ny statistik.
Rådgivningen har funnits i ett år och nu har man sammanställt de vanligaste samtalen. Det är ett hårt tryck på de två konsumentrådgivarna. Det kan vara upp till 30 nya påringningar i olika ärenden varje dag. En femtedel av alla samtal gäller frågor om bilar. Många har skrivit på ett bilköp och ångrar sig och många har också frågor om skador som uppstått på bilen och vem som egentligen ska betala. Vanliga frågor är också frågor som rör hemelektronik. Det kan vara cd-spelare eller en ny TV som går sönder, men det vanligaste i dag är mobiltelefoner som börjar krångla efter en tid. Fuktskador på mobiltelefoner är vanliga. Där har man inte lagen på sin sida. En fuktskada är inget ursprungligt fel, enligt konsumentrådgivningen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.