Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Internet - ej tidningar - lockar arbetskraft

Publicerat tisdag 30 oktober 2007 kl 07.55
Zohor Mohamud och Shilan Bahmani letar inga jobb i dagstidningar. Foto: Helena Gustafsson

Efter ett kvarts sekel har nu Jönköpings kommun bestämt sig för att förändra rutinerna för att få tag på arbetskraft. Genom att dra ner på antalet annonser i dagspressen och istället satsa mer på internet hoppas kommunen nå yngre människor till ett billigare pris.

Jönköpings kommun har haft svårt att få rätt personer att söka tjänsterna som annonserats ut. Ibland har de tvingats annonsera mer än en gång i tidningarna, vilket självklart blivit dubbelt så dyrt. Och just kostnaden är en stor sak i det hela. För under förra året kostade kommunens annonser i tidningarna över 1,2 miljoner kronor, och så vill man inte ha det.

-Kostnaderna kan komma att halveras och det samma gäller för antalet annonser i tidningarna, säger Jönköpings kommuns personalchef Lennart Fransson.

Unga väljer internet

Två som stämmer väl in i den målgrupp som kommunen vill nå med sina annonser är Zohor Mohamud och Shilan Bahmani. Båda pluggar på högskolan i Jönköping och de säger att de aldrig har tänkt tanken att titta i en av lokaltidningarna efter lediga jobb.

Senast som Jönköpings kommun såg över sina rutiner för var man annonserar om nya jobb var för 24 år sen, det vill säga nästan ett kvarts sekel. Då bestämdes att platsannonser alltid ska finnas i tre lokala tidningar. Men nu har personalutskottet kommit fram till att det inte fungerar längre. Och det tycker inte Zohor och Shilan heller.

-Vi tänker väldigt mycket på det nya. Det är nytt hela tiden så 1983 är ’way back in time’, det borde ha skett en förändring för länge sen.

Kvarts sekel - rimlig tidsaspekt

Men fast det senaste beslutet alltså klubbades 1983, tycker inte kommunens personalchef Lennart Fransson, att förändringen av rutinerna vid platsannonsering kommer särskilt sent.

-Vi har lagt ut alla våra tjänster på internet sedan minst tio år tillbaka. Det är klart att detta kunde skett tidigare, men vi har annonserat i mindre omfattning, så jag tycker nog att det är en rimlig tidsaspekt på det hela, säger han.  

Reporter: Jessica Sonélius & Helena Gustafsson
jessica.sonelius@sr.se
helena.gustafsson@sr.se
              

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".