Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fick stroke efter ögon-medicin

Publicerat måndag 5 november 2007 kl 17.22

Två olika händelser, där patienter fått svåra biverkningar av mediciner anmäls nu till Läkemedelsverket.

En man från Jönköping, som behandlades med epilepsimedicinen Tegretol Retard fick så svåra biverkningar, att läkaren nu gör en anmälan till Läkemedelsverket.

Mannen fick medicinen mot sina svåra nervsmärtor i ansiktet, men drabbades efter en tid av allvarliga hudsymtom och blev så dålig att han fick vårdas på sjukhus. Läkare misstänker, att det är läkemedlet Tegretol Retard som gett biverkningar.

Och en kvinna som led av nedsatt syn på grund av en skada på gula fläcken i ögat tros ha fått biverkningar av medicinen Lucentis. Efter två månaders behandling drabbades hon av en stroke och läkare misstänker ett samband mellan medicinen och sjukdomen. Även där har en anmälan gjorts och Läkemedelsverket ska nu ta ställning till OM det är medicinerna som orsakat sjukdomarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".