Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tre av fyra missnöjda med bilverkstaden

Publicerat torsdag 8 november 2007 kl 13.38

Tre av fyra kunder på bilverkstäder i länet, tycker inte att verkstäderna håller vad de lovar i prissättningen, när man lämnar in bilen på verkstad.

Det visar Kontrollerad Bilverkstads kundundersökning, som gjorts med oannonserade stickprov bland verkstäderna.

Leif Fagerlund är VD för Kontrollerad Bilverkstad, KBV.

Kontrollerad bilverkstads egna kontrollanter gör alltså stickprov ute på bilverkstäderna, där de tar uppgifter om till exempel priser på olika arbetsuppgifter.
Dessutom får kunderna som lämnat in sin bil en enkät med frågor om service och priser. När de här uppgifterna sedan jämförts, visade det sig att tre av fyra är missnöjda. Kunderna tycker inte, att verkstäderna håller vad de lovar beträffande prissättning.

Av länets 68 verkstäder är 40 anslutna till KBV. Målsättningen med kontrollerna är att förbättra för kunderna. Leif-Åke Ahlnér på Motormännen är kontrollant för KBV och han tycker att de, som är anslutna verkligen jobbar för att få nöjdare kunder.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".