Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konkurrensen om bilköparna ökar

Publicerat måndag 25 februari 2008 kl 11.39

Konkurrensen inom bilbranschen har ökat efter de nya konkurrensregler, som EU införde för tre år sedan. Kunderna har fler ställen att välja på, när det gäller verkstäder och priserna har pressats.

Den bedömningen gör både branschen och Konkurrensverket.

På Holmgrens bil finns numera nio märken under ett tak, något som inte hade varit möjligt före de nya EU-reglerna säger ägaren Benny Holmgren.

Det var 2005 som nya Eu-regler infördes för bilindustrin. En skärpning, som innebar att biltillverkarna och importörerna inte längre kan bestämma lika hårt vem som ska sälja deras bilar. Samtidigt blev det möjligt för kunderna att välja vilken verkstad man vill, utan att garantierna upphörde.

I Jönköping har det här inneburit att Citroën numera har två återförsäljare, bilhandlare har tagit in fler bilmärken än tidigare och verkstäderna har blivit fler.

Biljätten Holmgren har startat rena varuhuset för bilshopping med nio märken under samma tak, något som hade varit omöjligt före de nya EU-reglerna.

Vi har ringt runt till representanter för bilister, konsumenter, biltillverkare, återförsäljare, verkstäder och importörer. Och alla är eniga. De nya EU-reglerna har inneburit mer konkurrens och lägre priser för konsumenten, främst på verkstadssidan.

Björn Lidén som handlägger fordonsfrågor på Konkurrensverket, tycker den nya lagen haft effekt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".