Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
VÄRNAMO

Föräldrar kritiska till metod mot mobbning

Publicerat fredag 25 april 2008 kl 06.58

Efter ett uppmärksammat mobbningfall på Gröndalsskolan i Värnamo växer nu osäkerheten bland både elever och föräldrar om skolan gör tillräckligt för att stävja mobbing. Bland annat menar föräldrarföreningen att den modell mot mobbning som skolan valt att arbeta med, inte fungerar.

På Gröndalsskolan förebygger man mobbning genom en modell som kallas Farstamodellen. Den går ut på att man löser problem med mobbning på skolan i första hand och väntar med att ta kontakt med föräldrarna.

- Ibland kan föräldrar reagera med en slags försvarsmekanism mot de barn som blir mobbade och då kan det bli som en bekräftelse att det är okej att bete sig på ett visst sätt, menar biträdande rektor Dan-Ola Einarsson.

Men den här metoden kritiseras nu av föräldrarföreningen på Gröndalsskolan.

- Ett år är för lång tid att vänta innan man informerar oss föräldrar, säger John-Erik Svensson, ledamot i föräldraföreningen.

Det senaste fallet av mobbing på Gröndalsskolan pågick enligt föräldrarna i två års tid. Och under den perioden ska skolan ha samtalat med eleverna, enligt den så kallade Farstamodellen, men utan resultat.

- Vi måste titta över det här och se om vi kan utveckla det här något när vi nu fått kritik för att det inte fungerar, säger biträdande rektor Dan-Ola Einarsson. 

Marcus Carlehed

marcus.carlehed@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".