Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
JÖNKÖPING

Kommunal friskolekamp medelst reklam

Publicerat onsdag 20 augusti 2008 kl 08.40
Konkurrensen om eleverna hårdnar. Foto: arkiv

För att möta konkurrensen från friskolorna har nu Jönköpings kommun sjösatt en marknadsföring av sina egna skolor, en reklamkampanj i rekordstor omfattning.

Med reklam och annonser för hundratusentals kronor av skattepengarna hoppas man locka elever till de kommunala skolorna.

- Idag när föräldrar väljer var de vill ha sina barn, måste vi visa att vi är ett bra alternativ, tror Peter Lindström, som är rektor på Norrängsskolan i Huskvarna.

Jönköpings kommun satsar nu 400 000 kronor av skattepengarna på marknadsföring. Det blir först stora annonser i lokalpressen, som sedan följs av annan typ av reklam.

- Det här är en större satsning än vad vi någonsin gjort tidigare, säger biträdande skoldirektör Erik Wargren.

De borgerliga i kommunen har länge uttalat sig positivt till friskolornas etableringar. Nu tvingas man alltså ta till moteld och möta konkurrensen. Men skol- och barnomsorgsnämndens ordförande Ann-Marie Grennhag (m) tycker det är bra.

- Vi är stolta över våra kommunala skolor och då ska vi tala om det, säger Grennhag. 

Peter Jernberg
peter.jernberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".