Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Telebolagens iver drabbar kunder

Publicerat lördag 24 maj 2003 kl 12.47
Telefonbolagens försäljningsmetoder har lett till mängder av anmälningar till både Konsumentverket och Post - och telestyrelsen. Det kallas för ''slumming'' och handlar om att ansluta kunder mot deras vilja. I bolagens iver att få så många nya kunder som möjligt har en och annan ofrivilligt slunkit med. Såväl Post- & Telestyrelsen och Konsumentverket får anmälningar från människor som bett försäljaren som ringt upp om att få mer information, men ändå anslutits. Andra har till och med sagt nej, men anslutits och från folk som överhuvud taget inte vetat vad det handlat om men anslutits.
För Tele2:s del har det gått så långt att företaget fått ett vitesföreläggande mot sig. Det innebär att företaget får betala dyrt om slummingen överstiger en viss nivå. För att kunna bevisa vilka avtal som ingåtts har flera bolag börjat spela in dom muntliga avtal de sluter med kunder på telefon. Det kan upplevas som konstigt, men är helt lagligt säger Anna Montelius på Konsumentverket.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.