Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dröm om helautomatiskt datasystem sprack

Publicerat onsdag 4 juni 2003 kl 09.04
Det nya datasystemet som Länstrafiken köpte in byggde på en dröm om ett helautomatiskt system som skulle spara in på personal. Istället fick man ett system som kraschade samman efter tre dagar och efterhand anställde Länstrafiken fler och fler.
Det är fortfarande datasystemet som orsakar mycket av problemen med färdtjänsten och sjukresorna här i länet. Det vittnar flera om på taxibolag runt om i länet. På många taxibolag runt om i länet finns mångårig erfarenhet av att dirigera trafik, och man har också stor vana av sjuk- och färdtjänstresor sen tidigare. Sjukresorna sköttes tidigare med hjälp av ett enklare datasystem på landstinget, och man hade betydligt färre klagomål än idag. När Länstrafiken för ungefär ett år sen tog över den här typen av resor så gjorde man det med ett splitter nytt datasystem för drygt tio miljoner kronor, och en helt ny beställningscentral med personal som inte hade erfarenhet av sjuk- och färdtjänsresor. Tanken var att personalen i princip bara skulle behöva svara i telefon. All trafikledning skulle ske via datasystemet. Men människor som är sjuka och gamla är svåra att planera i ett datasytemet. Det var här Länstrafiken tänkte fel från början, menar Lars Loberg som konstruerade det datasystem som tidigare användes för sjukresorna. Han säger att det är näst intill omöjligt att göra ett helautomatiskt system så att det kan bli lönsamt. Enligt honom blir det alltid fel i såna datasystem, eftersom fullständig kapacitet att dirigera bilarna saknas, och i slutänden blir kunden utan bil. Länstrafiken köpte alltså in ett datasystem som utlovades vara helautomatiskt. Men bara efter tre dagar i juli föra året brakade alltihop samman och man fick återgå till det gamla systemet, innan man startade om igen i november. För tillfället arbetar ungefär 15 personer fler på beställningscentralen än vad man räknat med från början. Hade då länstrafiken en övertro på datasystemet? - Nej, men visst finns det saker att förbättra, och det är mycket man hade gjort annorlunda i efterhand, säger Länstrafikens VD Ingemar Lundin.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.