Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Hammargården

Chaufför tvingades köra olagligt

Publicerat torsdag 11 december 2008 kl 07.06
Hammargården utanför Värnamo. Foto: Peter Jernberg/SR (klicka för större bild)

Hammargårdens chaufför som kör ut maten till skolor och äldreboenden i länet har i över ett års tid konstant tvingats bryta mot körtidsreglerna och ibland kört lastbil dygnet runt,  i vissa perioder utan tillräcklig vila.

- Sammanlagt 20,5 timme, det är skrämmande jag skulle inte vilja möta den här föraren ute på vägen, säger Tommy Jonsson på transportarbetareförbundet i länet.

Hammargårdens jordbruk utanför Värnamo som säljer mat för miljonbelopp till kommuner och landsting i länet, har inte inte bara haft svart arbetskraft från Rumänien som fått arbeta 60-timmarsveckor för usel ersättning utan arbetstidsregler, som Nyheterna berättat om den här veckan.

För nu kan vi också avslöja att familjeföretagets chaufför som kört ut potatis, grönsaker och mat till skolor, Värnamo sjukhus och äldreboenden, konstant brutit mot arbetstidsreglerna för chaufförer. Mannen berättar själv att han tvingades köra, annars skulle han få sparken

- To much hours driving, very tired, they treated me like a slave, säger han.

I varje lastbil i dag finns ett litet kort som registrerar hur mycket chauffören kör. Vi har läst av det kortet och det visar skrämmande körtider, och det bekräftar ocskå rumänernas berättelse att de arbetat 60-timmarsveckor, helger och nätter utan extra ersättning.

Kortet visar bland annat hur Hammargården chaufför den 27:e april i år började köra klockan sex på kvällen. Han körde sedan 12 timmar under nästa dygn, trots reglerna som säger max nio timmar. Men det stannar inte där. Chauffören fortsätter ett dygn till, den 29.e april och kör 13 timmar, för att sedan komma hem igen 30 april, klockan sju.

Det här är bara ett exempel. Svart på vitt visar körtiderna hur chuaffören kört omänskligt långa pass, natt som dag utan tillräcklig vila. Dessutom har han lastat och lossat också, arbetstid som inte syns på kortet.

Men Hhammargårdens ägare, Helmut Brånalt, förnekar all kännedom om körtiderna, trots att det är företagets lastbil’

- Det kan inte jag hjälpa om han kört för långt, han har haft sina vilotider, säger han.

Helmut Brånalt har själv också brutit mot reglerna. Kortet ska läsas av av arbetsgivaren en gång i månaden, men här har det inte lästs av på ett helt år.

- Jag har inte vetat att reglerna varit sådana, säger han.

På transportarbetareförbundet ser man allvarligt på att chaufförer kör så långa pass.

- Det här är en trafikfara, säger Tommy Jonsson.

Reporter Peter Jernberg
 peter.jernberg@sr.se

Research Karin Malmsten
 Karin.malmsten@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".