Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
landstinget:

"Högst en kvart i telefonkö"

Publicerat tisdag 17 februari 2009 kl 16.43
Högst en kvart ska man behöva vänta på att komma i kontakt med en sjuksköterska. Foto: Scanpix

Nu ska telefonköerna bort på länets vårdcentraler. Systemet att en sjuksköterska ringer upp inom en kvart införs nu i hela länet.

Systemet har tidigare provats på ett några vårdcentraler, bland annat på Rosenlund i Jönköping och fallit väl ut.
Man har sett att telefonköerna försvunnit och därför införs nu tekniken på alla länets vårdcentraler.

Det ska också gå att beställa en tid, få rådgivning, förnya recept, avbeställa en tid eller bli kopplad direkt till en sjuksköterska om ditt hälsotillstånd kräver det. Rösten ger dig då en ungefärlig tid då du kommer att bli uppringd av en sköterska.

Det här är inte det enda som förbättrar tillgängligheten till vårdcentralerna. Innan 2009 års slut skall man också kunna gå in på landstingets hemsida, välja vårdcentral och få ett eget lösenord till egna vårdkontakter och där förnya recept och ställa frågor. Som nyheterna berättat tidigare har även det här funnits på prov. Intresset har inte varit så stort men ändå satsar man nu på att genomföra även det fullt ut.

Det här telefonsystemet har kostat Landstinget 2 miljoner för hela länet och dessutom tillkommer uppringningskostnader på runt 1,5 miljoner kronor per år.

Kjell Ahlkvist
kjell.ahlkvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".