Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
jönköping

Sämre affärer efter p-höjning

Publicerat lördag 21 februari 2009 kl 12.43
Lizzy Jutterström, butikschef i Jönköping, möter allt fler stressade kunder efter p-avgiftshöjningen. Foto: Jenny Almlöf/SR

Sedan Jönköpings kommun höjt p-avgiften möter butikerna i city allt fler stressade och irriterade kunder. Och affärerna går sämre.

Det vittnar flera butiksinnehavare om för Nyheterna.

- Vi har ju väldigt många kunder som tycker det är jättefel att man höjer avgifterna, så i ren protest så åker man till A6 köpcentrum istället. Vi har färre kunder och fler stressade kunder som inte lägger i så mycket pengar eftersom det är så dyrt, säger Lizzy Jutterström, som äger en klädbutik i centrum.

Nyheterna har pratat med flera butiksinnehavare som berättar om att många av deras kunder är stressade och irriterade. Det går inte att ge något mervärde till kunderna när dom är stressade och måste iväg på direkten, säger en av dom till Nyheterna.

Jönköpings city vill konkurrera med A6, men med dom höjda parkeringsavgifterna, från tio till 12 kronor i timman, är det här svårt, menar butikerna.

Jenny Almlöf
jenny.almlöf@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".