Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lössen bekämpas på fel sätt

Publicerat onsdag 4 mars 2009 kl 17.05
Luskampanjen har fått stor spridning. Foto: Peter Jernberg/SR

Jönköpings kommun ska undersöka om den landsomfattande kampanjen mot löss, som görs i samarbete med skolor, är ett lagbrott. Flera myndigheter är kritiska mot kampanjen.

Nyheterna har tidigare berättat att Konsumentverket ska granska kampanjen sedan det visat sig finnas kommersiella syften bakom den. Nu ska också en jurist på Jönköpings kommun undersöka att kampanjen inte är olaglig.

Bakom kampanjen står ett företag, Inspagat, som vill sälja en luskam och i materialet finns en hänvisning till en hemsida med reklam. Med skolornas hjälp har företaget sålt 30 000 luskammar på några år och dragit in miljonbelopp.

Men även skötselråden i kampanjen för hur man blir av med löss har brister. Det säger Johan Lind, parasitolog på Smittskyddsinstitutet:

- Det finns delar av kampanjen som inte stämmer överens med de råd vi ger, säger han.

Det finns dessutom felaktigheter i informationen som sprids via den här kampanjen. Inspagat påstår att man med deras kam kan kamma sig fri från löss, men det ställer varken Smittskyddsinstitutet eller Läkemedelsverket sig bakom. Kam ska användas för att hitta lössen, sedan ska man använda något av de lusmedel som finns, enligt de rekommendationer som finns. Det här gör att skolorna indirekt sprider felaktig information om lusbekämpning

Att kamma bort lössen är i princip omöjligt, säger Karin Klintberg som arbetar med medicinsk information på Läkemedelsverket

Företaget som står bakom luskampanjen, Inspagat AB, hävdar tvärt emot myndigheterna att man kan kamma sig fri från löss, eftersom deras luskam är särskilt utformad för det. Några kliniska studier som bevisar det finns inte. Natasha Wirdemark på Inspagat hänvisar istället till en undersökning som de själva gjort

- Jag säger att det går, för vi har egen erfarenhet genom de kunder som hört av sig och genom egna enkätundersökningar, säger hon.

Läs mer:

Peter Jernberg
peter.jernberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".