Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Krävde kontonummer i telefon - hård kritik mot försäkringsbolag

Publicerat tisdag 28 april 2009 kl 06.10

Försäkringsbolaget E.N försäkring med säte i Solna anklagas för att använda oseriösa metoder.

Telefonförsäljare på företaget E.N försäkringar kräver bankkontonummer från kunderna, annars skickar de ingen information.

Diana Brandin i Gnosjö hamnade i den situationen och blev misstänksam.

-Det var ett märkligt beteende, det är ju inte det första en försäljare brukar fråga efter, säger hon.

Och det är uppenbart att säljaren har gjort fel. Bankerna säger att deras kunder absolut inte ska lämna ut sitt kontonummer på telefon eller något annat sätt eftersom man kan råka ut för bedrägerier.

Mats Sjögren på Konsumenternas försäkringsbyrå tycker också att kravet om kontonummer är oseriöst och tycker det är bra att Diana reagerade och blev misstäksam.

-Personligen skulle jag aldrig göra det och det råd man kan ge är att det inte finns någon som helst anledning att lämna ut sitt kontonummer, säger han.

När Nyheterna ringer E.N försäkring och konfronterar vd:n med uppgifterna, så medger han att det var fel att kräva kontonummer. 

Han säger att de ska se över sina rutiner.

-Det är bra att Diana inte lämnade ut sitt kontonummer och jag beklagar att vi har sagt fel till henne, säger han. 

-Det här ärendet ska tas upp direkt och vi ska ha en dialog med säljaren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".