Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
ny trafikövervakning

Så ska polisen vara på rätt plats

Publicerat måndag 25 maj 2009 kl 08.25
Radarn förbättrar polisens arbete. Foto: Daniel Rundqvist/SR

Med hjälp av ny mätteknik ska polisen bli bättre på att använda trafikövervakningen på de platser där det behövs mest. Radarmätare längs vägarna ska göra polisens insatser mer riktade och lättare att följa upp.

- Det hjälper oss oerhört att planera vårt arbete. Tidigare fick vi jobba lite på känn. Visst, vi hade erfarenhet. Här kan vi titta på farliga sträckor. Vi får av den här mätningen veta när det finns ett problem, om det finns ett problem. Vi vet när vi åker ut att så här ser trafikflödet ut på den här platsen, säger Ingemar Eriksson, chef för trafikpolisen i Jönköping som är först ut med den nya metoden, till Ekot.

En liten grå låda sitter fäst på en vanlig vägskylt på en väg någon mil utanför Jönköping. I lådan finns en radar som mäter hastigheten på trafiken förbi, men dessutom vilken typ av fordon som kör för fort, vid vilka tider och vilka avstånd som bilarna har.

Med hjälp av de uppgifterna styr polisen numera sin trafikövervakning på den här platsen, för att sätta in rätt typ av insats vid rätt tid. Ingemar Ericsson hoppas att det samtidigt ska ta bort en del av kritiken mot polisens övervakning.

– Vi är nog ganska trötta på att få höra den uppfattningen om att vårt arbetes mål ska vara att producera så mycket hastighetsböter så möjligt, och det handlar inte om det. Huvuduppdraget är att minska antalet döda och skadade i trafiken.

Det är trafiksäkerhetsorganisationen NTF som äger radarlådorna som man sedan flyttar runt på uppdrag av polisen. Jönköping är först ut i landet med metoden, men redan har flera andra län visat intresse.

Eftersom lådan sitter kvar flera veckor kan man också mäta vilka effekt det har på längre sikt när pendlare lär sig att polisen ofta står just här. De första mätningarna i Jönköping visar på en tydlig sänkning av antalet fortkörare efter några veckor. Det har betydelse även för polisens egen motivation, menar Ingemar Ericsson.

– Jag är ganska medveten om att många trafikpoliser har jobbat länge och man har stått på vägen och mätt hastigheter och har svårt att se ”vad blir det av detta?”. Här får vi en analys innan vi planerar för den här platsen. Vi får också en trafikanalys efter vi har genomfört ett antal mätningar under vissa veckor här och kan klart se fakta: det här arbetet har gjort att medelhastigheten har sänkts, att antalet förare som kör för fort är färre nu, berättar Ingemar Ericsson vid trafikpolisen i Jönköping.

Daniel Rundqvist
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".