Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Reklam på sajter ska locka ungdomar till EU-valet

Publicerat fredag 5 juni 2009 kl 16.24

För att få fler unga väljare att rösta i valet till EU-parlamentet så satsar vissa kommuner på reklam på internetsajter där ungdomar brukar hålla till.

I Jönköpings län så har till exempel sju av 13 kommuner köpt annonsplats på Bilddagboken.

Vetlanda kommun är en av dem, där Lars-Göran Axelsson är valansvarig:

- Vi upplever att det är viktigt att nå ungdomarna och få dem att rösta i EU-valet.

Webbplatsen Bilddagboken där ungdomar lägger ut sina egna bilder och chattar med varandra har 24 500 medlemmar från Jönköpings län. Och förutom Vetlanda så är fem ytterligare kommuner från länet som försökt nå dessa ungdomar via webben. Gnosjö, Sävsjö, Nässjö, Värnamo, Habo och Mullsjö. Mellan två tusen och fyra tusen kronor kostar en annons.

Mattias Sundler
mattias.sundler@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".