Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bluff-företag riktar in sig på mässor

Publicerat onsdag 24 september 2003 kl 08.00
Hundratals företag som ställt ut på svenska mässor kan ha blivit lurade på sammanlagt flera miljoner under senare tid. Ett företag i Österrike skickar ut bluff-liknande erbjudanden i samband med mässorna.
Erbjudandena skickas ofta ut i samband med större mässor i Sverige. De fyra största mässbolagen i Sverige, Stockholmsmässan, Svenska mässan i Göteborg, Nolia i Umeå och Elmia i Jönköping har drabbats. Bolaget heter Fairguide oich har sitt säte i Österrike. Därifrån skickar man erbjudanden till utställarna i Sverige om att vara med i en mässkatalog i samband med en kommande mässa i Sverige. Erbjudandet är utformat som om man hade med mässan att göra, men så är det inte. Och läser man det finstilta på erbjudandena så förbinder sig utställaren att betala under tre år, och det kan handla om belopp uppemot 30 000 kronor. Det enda man får för beloppet är att man läggs ut på Fairguides hemsida på Internet. Problemet ökar och så långt har ett hundratal svenska bolag gått på erbjudandet och det är svårt att stoppa säger Míkael Jansson på mässornas paraplyorganisation Fairlink i Jönköping. På Elmia i Jönköping har flera utställare på kommande mässan Nordic Rail fått de här erbjudandena och där avråder man nu på sin hemsida företag att skriva på erbjudandet.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.