Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kampanj ska stoppa unga från att köra fulla

Publicerat måndag 29 september 2003 kl 15.00
Ungdomars attityd till alkohol och bilkörning har blivit allt mer liberal och dödsolyckor där unga berusade förare är inblandade ökar dramatiskt, det visar flera undersökningar från Vägverket. Därför lanseras nu begreppet Don't drink & drive.
Don't drink & drive är en kampanj som genomförs för att ändra ungdomars attityder till rattfylleri. Nästan var fjärde dödsolycka i Sverige är alkohol- eller drogrelaterad och när det gäller ungdommar i åldern 18-24 år så är det droger eller alkohol inblandad i fler än vad tredje olycka. Ungdomarnas attityder har också blivit allt mer liberala. Projektet är ett samarbete mellan flera olika myndigheter i samhället. Genom information till framför allt ungdomar i åldern 18-24 år hoppas man kunna få ungdomar att inse faran med att köra eller åka i en bil där föraren har druckit.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.