Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköping

Stora böter för strulande bussar

Publicerat onsdag 26 augusti 2009 kl 06.14
Arriva har fått betala mycket för strul med bussar. Foto Jessica Sonelius/SR

Kaoset med krånglande bussar och inställda turer fortsätter för bussresenärerna i Jönköping. Så här långt har bussbolaget Arriva betalat hela 1,5 miljoner i böter till länstrafiken för inställda turer och bussar som inte kommit.

Trots att problemen började redan i vintras får Arriva nu hösten på sig att rätta till problemen. Men länstrafikens ordförande, Centerpartisten Karleric Andersson, är inte nöjd.

 - Det är alldeles för högt. Jag hoppas att Arriva tar till sig av det här och att vi får ett helt annat upplägg av trafiken i höst, säger han.

Strulet med stadsbussarna i Jönköping har skapat stor irritation bland resenärerna. Det handlar om bussar som stannat, som inte klarat vintern eller som inte kommit överhuvudtaget.

Men det kostar också bussbolaget Arriva, som kör bussarna på uppdrag av länstrafiken, stora belopp. Fram till halvårsskiftet har Arriva betalat inte mindre än 1,5 miljoner kronor i vite till länstrafiken. Trots hård kritik redan i våras har problemet fortsatt.

Länstrafikens ledning säger nu att man tror att tappet av resenärer man haft under första halvåret delvis beror på strulet, säger länstrafikens ordförande Karleric Andersson

- Om bussen inte kommer funderar du ju på att ta bilen nästa dag istället.

Det har gått så långt att länstrafikens styrelse flera gånger övervägt att bryta kontraktet med Arriva.

- Diskussionen kommer upp då och då, säger Karleric Andersson

När vi talar med personer med insyn i busstrafiken i Jönköping står det klart att ledningen lokalt för Arriva inte hållit måttet. En stenhård budget har också satt hinder i vägen för insatser och så har bussarna inte klarat den svenska vintern.

Arriva sparkade i våras platschefen i Jönköping och ersatte honom med Hans Nilsson, som också basar över trafiken i Stockholm.

- Vi ska leverera en superprodukt till Jönköpingsborna. Vi har lärt oss en läxa och gjort en rad förändringar, säger Hans Nilsson.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".