Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
jönköping

Fler p-hus men inte fler filer

Publicerat tisdag 8 september 2009 kl 16.25
1 av 2
Bengt-Åke Andersson, projektledare för nya p-huset (foto: Mattias Sundler/SR)
2 av 2
Henrik Zetterholm, trafikplanerare Jönköpings kommun.

Den allt tätare trafiken i centrala Jönköping ställer till med allt större problem, det är svårt att komma fram och det är svårt att hitta p-plats.

På lördag invigs ett nytt parkeringshus i centrala Jönköping. Det ligger vid stadsbiblioteket och har 325 p-platser. Men trots det så kvarstår parkeringsbristen, eftersom andra centrala parkeringar är på väg att försvinna.

- Det tror jag inte kommer täcka fullt ut. Vi håller på att bygga ett nytt parkeringshus i Atollenområdet och så tittar vi på att bygga ett vid gamla brandstationen vid Högskolan. Jag vet att det pågår utredning för att lösa parkeringssituationen i Jönköping, den är ju ganska besvärlig under vissa tider i alla fall säger Bengt-Åke Andersson som är projektledare på tekniska kontoret i Jönköpings kommun.

Parkeringsbristen är bara en del av problematiken när det gäller trafiksituationen i Jönköping. Den allt mer intensiva trafiken skapar under rusningstider långa köer och och blir ett störningsmoment för bilister. Så sent som i torsdags inträffade fyra kökrockar inom loppet av en timme i Jönköping och tidigare har även räddningstjänsten uppmärksammat problematiken med igenkorkade vägar genom staden, köer som försvårar utryckningarna.

Många Jönköpingsbor är också kritiska till hur trafiksituationen ser ut.

- Katastrofal. Mycket trafik och knasiga lösningar säger en dam.

- Vissa tider tycker jag det är kaos. Det finns en förklaring och det är Munksjöbron. Att man bygger en bro med två filer... Jag fattar inte vad de tänkt på säger en herre.

Tidigare i våras genomfördes en undersökning bland kommuninvånarna i Jönköping kring deras resevanor och den visar att 64 procent under vardagar har bilen som huvudtransportmedel och att drygt 10 procent åker kollektivt och under helgerna väljer 74 procent bilen.

Men några sådana satsningar med fler körfiler på Munksjöbron eller andra väglösningar för biltrafiken är inte aktuellt enligt kommunens stadsvision, istället vill man få ner bilresandet per person och satsa mer på utbyggnaden av kollektiktrafiken berättar Henrik Zetterholm som är trafikplanerare på Jönköpings kommun.

- Behovet av privata motorfordon skall minska och att vi då ska prioritera åtgärder för kollektivtrafik och gång- och cykeltrafik. Vårat uppdrag är att vi ska i alla nya större kollektivtrafikstråk ska få plats med spårvagnstrafik.

Mattias Sundler
mattias.sundler@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".