Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Oklart om finansiering av snabbtågsbana

Publicerat måndag 14 september 2009 kl 17.06

Sverige bör satsa på höghastighetsbanor för tåg mellan Göteborg - Stockholm och Malmö - Stockholm. Det anser regeringens utredare. Ett gigantiskt projekt som skulle kosta runt 125 miljarder kronor.

Det skulle innebära att en resa mellan Malmö och Stockholm bara skulle ta två och en halv timme. Flera resenärer i Jönköping ser fram emot snabbare tåg.

– Det blir kanonbra om det kommer hit till Jönköping.

Åker du mycket tåg?

– Ja, jag åker mycket tåg.

– Det är klart att man vill komma fram snabbt.

– Jag hade åkt till Stockholm mer om det går så snabbt och att de borde sänka priserna också.

Regeringens utredare Gunnar Malm, förslår i dag att höghastighetsbanor för persontrafik byggs på sträckan Stockholm-Göteborg via Jönköping och sträckan Stockholm - Malmö, där tågen skall kunna ta två vägar. Huvudsträckningen blir via Helsingborg och en något långsammare rutt via Hässleholm. Som snabbast ska tågen åka i 320 kilometer i timmen. Projekten beräknas kosta 125 miljarder kronor och stå klara om 15 år.

– - Jag tror att det här skapar en form av utvecklingskraft. Det knyter exempelvis universitet närmre varandra, det blir lättare att resa. Du kan bo på ett ställe och arbeta någon annan stans. Runt Mälardalsområdet ser vi effekterna utav vad Svealandsbanan har gjort för någonting

Gunnar Malm tänker sig att staten står för närmare hälften av kostanden, biljettintäkter och höjda banavgifter skall också bidra till finansieringen, liksom bidrag från EU. Också förslår utredaren att dom regioner som själva blir berörda av höghastighetsbanorna själva ska bidra med 19 miljarder kronor.

Jönköping blir en knutpunkt mellan höghastighetsbanorna. Acko Ankarberg, som är kristdemokratiskt kommunalråd, är positiv. Men säger att regeringen måste tänka till vilka projekt kommuner och landsting ska vara med och betala i framtiden.

– Jag tror inte att de kan be oss betala höghastighetståg samt alla andra vägar och sådant runt omkring. Vi behöver få en uppdelning i detta. Vi vet att höghastighetståg är oerhört viktigt för utvecklingen i vår region.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson som i dag tog emot utredningen, anser att finansieringen är en av dom riktigt stora knäckfrågorna nu.

– Det här är stora beslut som man inte fattar snabbt utan det måste analyseras. Det är därför som det går ut på remiss och departementet fortsätter at arbete med det.

Om höghastighetsbanorna byggs tar en resa mellan Stockholm och Göteborg 2 timmar, och sträckan Stockholm-Helsingborg - Malmö knappt 2 och en halvt timme. Men alla är inte imponerade av snabba tåg. Mirjam Ahlberg tror inte på höghastighetståg.

– Man behöver inte ha så brått i livet är min tanke. Det gäller att stanna upp och tänka efter lite också, inte bara rusa iväg.

Tåg som går över 300 kilometer i timmen är ingenting du efterfråga?

– Nej, verkligen inte, säger resenären Mirjam Ahlberg i Jörnköping

Karin Runblom
karin.runblom@sr.se

David Svanberg
david.svanberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".