Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
värnamo

Järnvägsrälsen rivs upp

Publicerat torsdag 14 januari 2010 kl 13.56
1 av 3
BAnvallen är helt igenvuxen på Järnvägen Skåne-Småland. Det är 15 år sen sista godståget rullade där. Foto: Karin Malmsten/SR
2 av 3
3 av 3
Kommunalrådet Hans-Göran Johansson vill att gamla järnvägen ska bli gång- och cykelbana. Foto: Karin Malmsten/SR

Hoppet är nu ute för alla de som drömt om tågtrafik på nytt mellan Värnamo och Ljungby. Banverket räknar nu nämligen med att riva upp det gamla järnvägsspåret redan innan sommaren.

På Banverket görs just nu en upphandling av entreprenör för att spåren på sträckan mellan Helmershus utanför Värnamo och Ljungby, det vill säga gamla Skåne-Smålands järnväg, ska vara borta före sommaren.

Förutsättningarna vid upphandlingen där det ingår att riva upp alla sliprar och spår samt ta bort alla kurer. I dag är den gamla banvallen helt igenvuxen, för inget tåg har rullat här på 15 år. Det har aldrig funnits tågtrafik som drivits av elektricitet.

Beräkningar som banförvaltare Ingemar Hedtjärn på Banverket i Nässjö gjort, skattar kostnaden för en upprustad järnväg till cirka en halv miljard kronor. Men nu blir det alltså en tom banvall.

Inte sen 1995 har det rullat godståg på spåren mellan Värnamo och Ljungby. Persontrafik har inte funnits sen i maj 1968. Hela sträckan Skåne Småland invigdes precis vid förra sekelskiftet, 1899.

I Ljungby kommun har engagemanget för ett bevarande varit större än i Värnamo kommun. I Ljungby har opinionen varit stark med namninsamlingar, upprop och politiker som engagerat sig för att järnvägen skulle finnas kvar. Ljungbykonstnären Pontus Ljungberg som varit aktiv i tågupproret:
- Det är tråkigt att de har så bråttom, säger han.

I Värnamo kommun har mer talats om att spåret borde försvinna och i stälelt bli cykelbana. Och så tänker också kommmunstyrelsens ordförande Hans-Göran Johansson, centerpartist.
- Det är rimligare att gör en cykel- och gångled som kan vara en bra matarled till våra nya bostadsområden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".