Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
jönköping

Tätare turer ska vända missnöjet

Publicerat måndag 25 januari 2010 kl 16.35
1 av 2
De har de mest missnöjda kunderna, men nu ska Arriva satsa sig ur krisen. (arkivbild: David Westh/SR)
Hans Nilsson och hans Arriva satsar för att få nöjdare kunder.
2 av 2
Hans Nilsson och hans Arriva satsar för att få nöjdare kunder.

Resenärerna i Jönköpings län är mest missnöjda med sin kollektivtrafik i hela landet.
— Vi ska åka ut till ungdomarna och lära dem att åka buss säger Hans Nilsson på hårt kritiserade Arriva som nu satsar på tätare turer och på discobussar.

På måndagen presenterades nya siffror från Svenska kollektivtrafikföreningen, siffror som är nedslående för Arriva och Jönköpings länstrafik. 

En orsak till det dåliga resultatet kan vara turbulensen kring busstrafiken i Jönköping, menar bussföretaget Arriva som tillsammans med Länstrafiken nu utlovar en storsatsning för att vända trenden.

– Vi är beslutsamma och vi har analyserat verksamheten tillsammans med JLT och vi har verkligen gjort ett noggrant hemarbete för att få reda på vad kunderna tycker. Men vi är inte nöjda där utan vi sak åka ut till kunderna också, där vi åker ut till de olika områdena och har kundfokusmöten säger Hans Nilsson som är Arrivas direktör för region Nord.

Gång på gång har Arriva varit i blåsväder sedan de tog över trafiken kring Jönköping, det har exempelvis handlat om försenade eller inställda turer och trasiga bussar. Även om Arriva anser att en hel del av kritiken varit orättvis så har det uppenbarligen satt avtryck bland resenärerna. Bottenbetyg i den riksomfattande kollektivtrafikbarometern och även minskat antal resenärer oroar bolaget och länstrafiken.

Nu ska det bli en förändring. På måndagen presenterade Arriva och länstrafiken en lång rad punkter som ska ge nöjda kunder.

Det handlar till exempel om betydligt tätare turer, bättre punktlighet, om hållplatsvärdar som ska bjuda på kaffe och resenärerna ska intervjuas om sina åsikter. Ungdomar blir en grupp de ska jobba extra hårt mot genom exempelvis, vad man kallar, discobussar på fredagskvällar.

Arriva lovar även att jobba med chaufförerna och bussarna utrustas med en så kallad Green box som mäter hur mjukt och miljövänligt man kör. På så sätt ska det också bli lättare att se om körtiderna är för snålt tilltagna. Satsningen är den största sedan Arriva tog över.

– Jag tycker den presentation man gjort visar att det här är seriöst från botten och att de satt in de resurser som krävs för att kunna göra den här satsningen säger länstrafikens planeringschef Jan Peter Pettersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".