Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköpings flygplats

Tvingas hyra av konkurrenten

Publicerat onsdag 9 juni 2010 kl 19.40
1 av 2
Foto David Westh/Sveriges Radio.
2 av 2
Henrik Lindberg (foto David Westh/Sveriges Radio)

Flyglinjen kan nu tvingas hyra lokaler av värsta konkurrenten sedan deras hangar hyrts ut av den kommunägda flygplatsen.

Nu kommer negativa reaktioner över att flygföretaget Avia Express flyttar sitt huvudkontor till Jönköpings flygplats.

Avia Express kommer att ta upp hela utrymmet i en av hangarerna, vilket innebär att flygbolaget Flyglinjen står utan hangar.

Om Flyglinjen nu ska ha nånstans att ställa sina plan, kommer de i praktiken att bli tvungna att hyra plats hos en av sina konkurrenter, det menar Flyglinjens vd, Henrik Lindberg.

Henrik Lindberg på Flyglinjen är kritisk till att de nu blir beroende av Avia Express för att få hangarutrymme.

Flyglinjen och Avia Express är per definition inte konkurrenter eftersom de är två olika typer av företag. Men banden mellan Avia Express och Skyways är många och starka. Och Skyways och Flyglinjen är konkurrenter.

Från början var Avia Express och Skyways ett och samma bolag, men förra året så delades det i två. Om man köper en resa så köper du den av Skyways - men flygplanet som man reser med kommer i de flesta fall att ägas och flygas av Avia Express.

Lars-Åke bertilsson, som är vd för Avia Express, var tidigare vd på Skyways.

Men Peter Jutterström, styrelseordförande för Jönköping airport betonar skillnaden - Avia är endast en underleverantör till Skyways, och de erbjuder gärna sina tjänster även till Flyglinjen.

– De har ju haft kontakt med andra bolag också och förhoppningen för deras del är ju att de ska få ytterligare kontakter.

Flygplatschefen Hazze sandström menar att flygplatsen tjänar på att hangarytan utnyttjas till mer än bara flygplansparkering.

– Då blir det ju en garageplats bara, vi vill ju ha en riktig verksamhet och det får vi ju nu med 45-50 fler personer på flygplatsen.

Men Henrik Lindberg menar att det här slår direkt mot dem och tänker nu granska avtalet mellan Jönköpings flygplats och Avia Express.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".