Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Lasso

Skolkande elever lockas tillbaka

Publicerat tisdag 22 februari 2011 kl 06.05
"Vi måste hitta en skola för alla"
(4:58 min)
Birgitta Höper Agardsson, skolchef och Stefan Karlsson, verksamhetschef tror på modellen med alternativ skolmiljö. Foto Karin Malmsten, Sveriges Radio Jönköping

Med målet att precis alla elever på mellan- och högstadiet ska gå i skolan har Gislaveds kommun satsat på något som kallas alternativ skolmiljö.

För även om det finns skolplikt finns det mellan fyra och fem elever i kommunen som inte varit i skolan på flera månader.

Elever som skolvägrar finns i alla kommuner, men i Gislaved hoppas skolchefen Birgitta Höper Agardsson att den handfull elever det rör sig om där inte bara ska komma till skolan utan också trivas och fungera där.
-Det ligger mig varmt om hjärtat att vi inte tappar några elever alls, utan att vi hittar något som är bra för alla.
-Jag tror att vi har en alldeles utmärkt skola, men det gäller att hitta alla elever i den här skolmiljön.

Det handlar inte om de elever som skolkar någon gång ibland, utan om de elever på mellan- och högstadiet som inte går till skolan på månader.

Med ny datoriserad frånvarorapportering hittar skolan de eleverna både lättare och tidigare. För det är viktigt att de skolvägrande eleverna hittas snabbt har skolan upptäckt. Ju längre tid det dröjer, desto svårare är det att få dem tillbaks till skolan. Och det finns lika många skäl som elever till att de inte vill gå i skolan. ´

Ofta kanske det är elever som helt enkelt inte fungerar i vanliga klasser utan har individuella behov. I många kommuner kallas det resursskola, men i Gislaved kallas det Alternativ skolmiljö.  

Där är Stefan Karlsson verksamhetschef. Har då de skolvägrande eleverna inte föräldrar som ser till att barnen går till skolan?
-Jag är övertygad om att alla föräldrar bryr sig, men man kan hamna i situationer i livet där man inte orkar bära föräldraskapet fullt ut, säger han.

-Här kommer vi att jobba utifrån höga och positiva förväntningar på eleverna.

Personaltätheten kommer också att vara högre i den alternativa skolmiljön.

-Vi ska anpassa vår miljö utifrån elevens behov och inte tvärt om, säger Stefan Karlsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".