Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Järnvägen

Smålands järnväg sämre

Publicerat måndag 18 april 2011 kl 14.55
Tågkonsult: ”Anmärkningsvärt att det är så dåligt”
(2:23 min)
1 av 2
Per Corshammar är inte nöjd med hur de småländska järnvägarna ser ut. Foto Peter Jernberg/Sveriges Radio.
Foto Peter Jernberg/Sveriges Radio.
2 av 2
Foto Peter Jernberg/Sveriges Radio.

Problemen med fel som inte åtgärdas i tid och bristande underhåll har gjort att standarden på de smålänska järnvägarna är sämre än genomsnittet i landet.

Sveriges Radios granskning visar ju att brister och fel på järnvägen inte åtgärdas i tid och det har slagit särskilt hårt mot de småländska järnvägarna, säger Per Corshammar som är konsult inom tågbranschen.

– Småland är sämre än övriga landet och med tanke på trafiken som är ganska omfattande så är det anmärkningsvärt att det är så dåligt. Förr när jag gick på banan så hörde man att det dunkade i skarvarna, nu smäller det i skarvarna och det visar ju att det är helt galet säger Per Corshammar.

Hela 60 procent av de tekniska fel som uppstår på järnvägarna i Jönköpings län blir liggande för länge utan åtgärd. Inte ens de akuta felen åtgärdas i tid. Det visar Sveriges Radios granskning av Trafikverkets eget rapporteringssystem.

Järnvägskonsulten Per Corshammar, med ett förflutet inom gamla Banverket, är inte förvånad över våra siffror.

Han har genom egna beräkningar dessutom kunnat bevisa att omkring 20 procent av felen som inte åtgärdas senare leder till stopp och störningar i tågtrafiken. Järnvägsnätet i Småland är alltså exceptionellt dåligt enligt Per Corshammars.

– Dels att man haft för lite pengar i systemet och prioriterat Södra stambanan och de större järnvägsnäten. Då har de mindre järnvägsnäten fått styrka på foten.

Hur har det påverkat järnvägsresenärerna?

– Ökade restider, bristande förtroende på att tågen kommer i tid. Det finns risker att man får stänga av banan på sikt, det innebär att folk inte kan respendla och det är en olycklig situation.

Enligt Corshammars uppskattning dras man med ett eftersläpande underhåll på cirka 700 miljoner på Smålandsnätet - vilket nära nog motsvarar regeringens hela extrasatsning på järnvägar nästa år.

Men det här får inte bara konsekvenser för resenärerna. Även godstrafiken påverkas. Rune Pettersson är vd för Logpoint AB, ett kommunalt bolag som ska utveckla godscentralen vid Torsvik söder om Jönköping. Han tycker siffrorna i vår undersökning är upprörande och även något man märkt av.

– Det är ganska skrämmande, det finns lagerägare upp på Torsvik som reagerar och tycker inte att man kan lita på att vagnarna kommer i tid. Det kan äventyra lite grann av den ökning av järnvägstrafiken som vi hoppas på och ser framför oss under de närmaste tio åren säger Rune Pettersson.

Men Trafikverkets underhållschef, Lena Engstedt, tillbakavisar kritiken och hävdar att man visst har kontroll över hur fel och brister åtgärdas.

– Det finns alltid förbättringsmöjligheter men överlag fungerar det bra säger Lena Engstedt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".