Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköping/Värnamo

F-kassan stänger dörren för kunderna

Publicerat fredag 29 april 2011 kl 16.29
Jasmine Karlsson: ”Jag tycker det är jättedåligt”
(2:10 min)
1 av 2
Snart låses den här dörren för kunderna. Foto: Mattias Sundler/Sveriges Radio
2 av 2
En och en halv månad till är det möjligt att gå till kundtjänsten och få personlig hjälp. Foto: Mattias Sundler/Sveriges Radio

I mitten av juni slår Försäkringskassans kundtjänst i Värnamo och Jönköping igen sina lokalkontor för gott. Istället för personliga besök ska kunderna i fortsättningen få hjälp via telefon och internet.

Att det inte längre blir möjligt att gå till Försäkringskassan och få personlig hjälp är något som oroar kunderna.
– Jag tycker det är jättedåligt för oss som är unga och nyblivna föräldrar, jag kan inte så jättemycket om papper; och det ärpengar och det är dagar och det är mycket lättare att få komma och få hjälp att fylla i, säger Jasmine Karlsson.

Också Vesam Elhamid befarar en stor försämring.
– Jag klarar inte att fylla i blanketter själv, det blir katastrof när de stänger.

Försäkringskassan har under flera år genomgått en stor förändring där man för att spara pengar stängt många lokalkontor. Istället har man valt att satsa på mer självbetjäning via de nya kundtjänstcentralerna.

Nu är det alltså Värnamo och Jönköping som står näst i tur att slå igen. Och det är inte bara kunderna som är kritiska till beslutet utan även medarbetare. Hans-Erik Ahlin jobbar på kundtjänsten i Jönköping där runt 500 kunder varje vecka kommer in för att få hjälp.
– Det är synd om kunderna, de som besöker oss har svårt för blanketter och språket i blanketterna.

Från början var det tänkt att Försäkringskassan i Värnamo och Jönköping skulle ingå i varsitt servicekontor tillsammans med Skatteverket och Pensionsmyndigheten. Men på grund av sparkrav så valde Försäkringskassan nyligen att dra sig ur de planerna och i veckan fick de anställda reda på att kontoren ska stängas.

De som har personliga handläggare kommer dock även i fortsättningen kunna träffa en sådan, men övriga kundbesök kommer att hänvisas till internet och telefon och planerna framöver är att Försäkringskassan ska stänga fler.
– Vi ska vara färdiga med "utdragandet" ur servicekontoren i december 2012, säger Helena Dahlberg, biträdande presschef på Försäkringskassan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".