Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Chatta om Kitas-avslöjandet

Publicerat onsdag 4 maj 2011 kl 10.01
Många tog tillfället att ställa frågor till reportarna Pernilla Arvidsson och Rebecka Montelius efter reportaget om friskolan Kitas. Läs hela chatten här.
moderator:Hej. Chatten med Rebecka och Pernilla startar kl 15:30, men redan nu kan du skicka in dina frågor.
moderator:Hej. Då är kl 15:30 - du är nu välkommen med dina frågor till Pernilla och Rebecka.
Undrar...:varför är eleverna kvar om skolan är så dålig?
Rebecka Montelius:Det får du nog fråga eleverna själva om. Dels har de kanske inte vetat vad man kan förvänta sig av en gymnasieutbildning.
Johan Sundqvist:Tack för ett intressant reportage. Jag har några frågor: Tror ni att detta är ett undantag eller finns det anledning att tro att fler friskolor i Jönköping missköter sig? Hur ställer sig kommunen till de nya ansökningarna från Kitas?
Rebecka Montelius:Hej! Tack för feedback. Det är just det som är grejen att man inte vet om fler friskolor fungerar på det här viset. I vår granskning har vi sett att kontrollen av friskolor är alldeles för dålig! Kommunens är ju inte formellt ansvariga för skolorna man kan tycka att de skulle ha bättre insyn ändå kanske, men det är ju Skolinspektionen som är den granskande myndigheten. De har bara gjort ett enda besök på den här friskolan - på tre år!
Elev på kitas:man kan ju fråga sig varför ni bara tar upp de lite sämre sakerna & förvärrar dom. VI HAR DET BRA PÅ KITAS! varför lyssnar ni inte på oss som vill berätta det positiva för?
Rebecka Montelius:Vi har pratat med flera och alla har bra saker att säga om skolan också, men nu har vi koncenterat oss på bristerna. Det är bristerna vi tycker är viktigast att ta upp - så att det kan ske en förbättring på de punkterna!
Mikaela:Hur tror ni detta kommer hjälpa våran skola? att ni går ut med negativa nyheter i radio utan att frågat dom andra som tycker det är bra
Rebecka Montelius:Vår granskning handlar inte om vad man tycker om skolan. Jag förstår att ni tycker den är bra, men det handlar om vilken kvalitet som den svenska gymnasieskolan ska ha!
Nyfiken:Kommer ni att undersöka hur betyg i ämnet Kemi sätts och vem som sätter betyget om inte eleverna har haft en lärare på fem månader?
Rebecka Montelius:intressant tanke, skolan säger att de brukar kontakta före detta lärare när det uppstår problem med betygen och att betygen då sätts med hjälp av de lärare som varit inblandade. Däremot är det ju svårt att förstå hur eleverna lyckas hålla kvar kunskaperna när man får ett glapp mitt i kursen på flera månader.
Elev:Ni har bara intervjuat fyra elever. Har ni inte funderat på att göra ett repotage där vi som älskar skolan får vara med och komma till tals? :)
Rebecka Montelius:Vi har intervjuat fler än de som hörs i radio. Dessutom har vi pratat med lärare, före detta lärare, skolmyndigheter, ledning.. det går att göra listan lång.
elev:Tycker att det är synd att ni väljer att dra hela skolan över en kant. Jag är själv elev på kitas och har aldrig uppfattat skolan så som ni valt att göra. Jag säger inte att det inte finns brister eller fel för det gör det, men majoriteten av eleverna tycker inte så som treorna utalat sig.
Rebecka Montelius:Hej! Jag förstår att det kan vara svårt att ta in den här bilden. När vi började granska Kitas trodde vi aldrig att vi skulle hitta så många brister.. Att människor har olika åsikter är förståeligt, vi har tittat på kvaliteten i undervisningen och om skolan verkligen ser ut så som ledningen beskriver den!
Mikaela:Har ni gått till andra skolor och granskat detta?
Rebecka Montelius:den här granskningen handlar om Kitas i Jönköping men vi gör ofta reportage om skolor!
Clara:Linnea berättade för mig idag att ni bara kom från ingenstans. Att ni har hört från utsidan. Lite konstigt anser jag eftersom Matilda ( som är en kitas elev) har Pernilla arvidsson som moster. Vad har du att säga om det?
Rebecka Montelius:Hej! Det stämmer att Pernilla är Matildas moster. Men det var jag (Rebecka) som började granska Kitas. Det efter att jag varit på Stadsgårdsskolan och frågat nior hur de tänkte välja till gymnasiet. De var rädda att Kitas skulle gå i konkurs, och hade därför valt andra skolor. Där väcktes mitt intresse. Att Pernilla är moster till Matilda har inte påverkat vår granskning.
Kitas Elev:Ni smutskastar våran skola, vilket gör situationen värre än vad den är. Om man ger postiviva kommentarer, leder det till mer elever, vilket leder till mer pengar vilket leder till mer lärare osv
Rebecka Montelius:Jag förstår hur du tänker, men man kan inte blunda för bristerna. Framför allt inte när det gäller skolor. Om inte problem uppmärksammas så sker det heller ingen förändring. Men varför tror du att situationen skulle bli värre än vad den är? Vi hoppas att den ska bli bättre för eleverna.
Mikaela:’’men det handlar om vilken kvalitet som den svenska gymnasieskolan ska ha’’! så svarade ni på min förra fråga gäller det bara kitas då? eftersom ni i min andra fråga säger att det bara handlar om kitas lite dubbelmoral där tycker jag
Rebecka Montelius:Vi granskar gärna fler skolor! Kom med tips!
Nils:Det vore kul om någon av "eleverna" vid Kitas kunde gå ut med namn för att bekräfta att de faktiskt är elever där och inte andra företrädare för skolan.
Rebecka Montelius:Menar du på chatten? Vi svarar seriöst på alla inlägg.
-:Jag tycker det är fel av media att försöka koncentrera sig på allt det negativa. Kolla på vilken skola som helst och det finna några brister. Hade ni gjort ett reportage om ED, PB, JB... hade det blivit samma sak. Det är fel att smutskasta en så otroligt bra skola pga. några få elever!
Rebecka Montelius:När vi hör om brister kan vi inte blunda för det. Vi har istället gått till botten med detta så långt vi har kunnat.
Nyfiken:2009 fick Kitas gymnasium kritik från Miljökontoret på grund av arbetsmiljön i skolans lokaler i Jönköping. Hur har skolan löst det problemet?
Rebecka Montelius:De har bytt lokaler som är mycket bättre.
Åsa Ekeludn:Har ni kollat upp att tillförordnad rektor går en rektorsutbildning
Rebecka Montelius:Hon är inskriven på rektorsutbildning ja. Det har vi kollat.
kitas elev:Jag tror de finns fler brister på större skolor, men dem har ni aldrig tid att granska eller? Och om Linnea nu kommer ut med detta nu tycker jag är konstigt eftersom hon har gått på skolan i 3 år, varför kommer hon ut med detta typ 3 veckor innan studenten om hon nu är så missnöjd?
Rebecka Montelius:Naturklassen står utan lärare i flera ämnen, det är kanske därför de är oroliga. eleverna, däribland Linnea har berättat att de upplevde det som att det fungerade bra i ettan, men att det sen gick utför. Om brister på större skolor - kom gärna med tips!
-:Jag tycker det är fel av media att försöka koncentrera sig på allt det negativa. Kolla på vilken skola som helst och det finna några brister. Hade ni gjort ett reportage om ED, PB, JB... hade det blivit samma sak. Det är fel att smutskasta en så otroligt bra skola pga. några få elever!
Pernilla Arvidsson:ED, PB, är ju kommunala skolor där det inte finns något privat vinstintresse, däremot kan det ju självklart finnas brister där också och hör vi om det så är det klart att vi granskar dom skolorna också.
Lärare:De problemen som Kitas har finns även på JB i Jönköping. Många obehöriga lärare samt ingen labsal utan säger att de har lektioner på högskolan
Rebecka Montelius:Intressant
Mikaela:Nils som vill veta om det verkligen är elever från kitas! jag sitter faktist på kitas just nu och chattar här ifrån Mikaela Fransson heter jag
Rebecka Montelius:Okej! Hej Mikaela!
Clara:Linnea berättade för mig idag att ni bara kom från ingenstans. Att ni har hört från utsidan. Lite konstigt anser jag eftersom Matilda ( som är en kitas elev) har Pernilla arvidsson som moster. Vad har du att säga om det?
Pernilla Arvidsson:Bara för att man är släkt med någon på en skola, stor som liten, kan vi inte låta bli att granska om vi får veta att allt inte står rätt till.
Åsa Ekeludn:Min dotter går samhäll på kitas och allt funkar jättebra ni kanske skulle höra fler elever
Rebecka Montelius:Säkert finns det flera nöjda elever, men vi har pratat med fler än de som hörs i radio.
-:Ni säger i radion att eleverna tyckt att det varit jobbigt i tre år. Själva sa de att det bara har varit det senaste året. Ni överdrev och ljög alltså i radio. Vad har ni att säga om detta?
Rebecka Montelius:Skolan har haft problem sedan starten. Eleverna säger att exempelvis i höstas var det extra jobbigt. I ettan beskriver eleverna det som den bästa perioden mycket beroende på lärarna som fanns då.
Undrar...:varför är eleverna kvar om skolan är så dålig?
Pernilla Arvidsson:Flera elever har studerat flera kurser tidigt i sin utbildning och det gör att det inte är helt enkelt att byta. Då riskerar man att få läsa om på den nya skolan. Flera gånger har det också ha löst sig i slutändan även om eleverna har fått strida för det.
elev:Ni skriver att ni kollar på kvalitén på undervisningen, men jag anser att vi har precis samma undervisning som andra. Ifall jag jämför med kompisar från ED och Peset och vi lär oss precis samma sak, våra lärare har alltid svar på frågor? Vad är den dåliga kvalitén?
Rebecka Montelius:Samtidigt så är många av lärarna obehöriga, det finns inte lärare till alla ämnen, utrustning saknas. Skolinspektionen ska nu göra en granskning.
Elev:"Mankan inte blunda fö bristena"... Ni verkar dock blunda för det positiva! Det är FYRA personer som uttalat sig om neativa punkter om Kitas, resten av eleerna är positiva, hmmm...
Rebecka Montelius:Det handlar inte om åsikter. det handlar om hur man får och ska bedriva en gymnasieskola i Sverige. Men nu är bollen i rullning, och skolinspektionen kommer att utreda skolan istället.
Mikaela:Och en sak till sanela är inte frisör
Rebecka Montelius:Hon är utbildad frisör och kostekonom, men arbetar som rektor uppenbarligen.
-:Förstår absolut att ni vill gå till botten med detta osv. Men vad vi andra elever försöker säga är att, fyra elever tycker detta! Säg till när ni hittar en skola där eleverna är helt nöjda. Vare sig det är vinstintresse eller inte ska väl kvalitén då vara den samma?
Pernilla Arvidsson:Vi har pratat med fler elever men det är dom här fyra som har mod att berätta
-:" Ni smutskastar våran skola, vilket gör situationen värre än vad den är. Om man ger postiviva kommentarer, leder det till mer elever, vilket leder till mer pengar vilket leder till mer lärare osv Rebecka Montelius Jag förstår hur du tänker, men man kan inte blunda för bristerna. Framför allt inte när det gäller skolor. Om inte problem uppmärksammas så sker det heller ingen förändring. Men varför tror du att situationen skulle bli värre än vad den är? Vi hoppas att den ska bli bättre för eleverna." Nej, man kan inte blunda för några brister, men något man inte ska göra är att ta upp det i media och göra folk oroliga i onödan!
Rebecka Montelius:Men grejen är den att skolledningen har skrivit till myndigheter att man redan idag har en skola som har behöriga lärare, o all nödvändig utrustning. Dagens elever kan inte vänta på att få en fullständig utbildning.
-:" Ni smutskastar våran skola, vilket gör situationen värre än vad den är. Om man ger postiviva kommentarer, leder det till mer elever, vilket leder till mer pengar vilket leder till mer lärare osv Rebecka Montelius Jag förstår hur du tänker, men man kan inte blunda för bristerna. Framför allt inte när det gäller skolor. Om inte problem uppmärksammas så sker det heller ingen förändring. Men varför tror du att situationen skulle bli värre än vad den är? Vi hoppas att den ska bli bättre för eleverna." Nej, man kan inte blunda för några brister, men något man inte ska göra är att ta upp det i media och göra folk oroliga i onödan!
Pernilla Arvidsson:Media granskar och det gör vi oavsett om du vill dölja saker eller inte. Det är av stort allmänintresse vad skolpengen går till.
-:Förstår absolut att ni vill gå till botten med detta osv. Men vad vi andra elever försöker säga är att, fyra elever tycker detta! Säg till när ni hittar en skola där eleverna är helt nöjda. Vare sig det är vinstintresse eller inte ska väl kvalitén då vara den samma?
Rebecka Montelius:Precis - det finns krav för hur man ska sköta en skola.
-:Jag är jättenöjd elev på kitas! Jag trivs, lärarna är underbara och jag får så mycket hjälp som krävs till min utbildning. Lärarna sätter inte lättare betyg då vi är en friskola, det gör det bara svårare eftersom de granskas och det blir bara hårdare. Vad är problemet när jag får allt jag behöver? Jag har aldrig gått på en så bra skola som denna och då har mina förgående också vart super.
Rebecka Montelius:Det är bra för dig, hoppas också du får den utbildning som du ska ha.
moderator:Klockan är nu 16:15 och chatten skulle egentligen vara slut, men eftersom det kommer in många frågor håller vi den öppen en kvart till.
-:Men nu är det så att de finns fler samhälls elerver på kitas än natur elever, och för samhäll verkar det fungera bra eftersom dem har lärare i alla ämnen och det har där emot inte natur eleverna just nu. Det är inte så konstigt att majoriteten är på eran sida då heller.
Rebecka Montelius:Även på samhällsprogrammet är få lärare behöriga, är inte det viktigt för dig? Hur vet du att din utbildning är bra?
kitas elev: men du? de flesta frågor som kommer in här är ju faktis posetiva? alltså man försvarar skolan. Man ska inte lyssna på allt man hör (hm av 4 personer) det är ju inte bara dom som går där, och ni har ingen aning om hur det är att gå på skolan så vad vill ni egentligen?
Pernilla Arvidsson:Är det ok att inte ha en kemilärare? Eller att inte ha en engelskalärare när man snart ska ta studenten? Är det inte rimligt när man går på en skola att man får den undervisning man har rätt till?
Elev:Eftersom en del elever (likt mig), kommenterar anonymt så beror det ju inte på att man inte vågar gå ut med det! Sen ni tog ju inte ens med min kommentar så ni verkar inte ha allt för många förargument.
Rebecka Montelius:En fråga försvann när jag klickade på den? Det kanske var din? Skriv igen!
Julia:Om ni nu har snackat med så många nöjda elever också så förstår jag inte varför ni inte lyfter fram deras åsikter här också?
Rebecka Montelius:Mitt uppdrag som journalist är att lyfta fram brister - vi berättar ju inte om alla skolor som är bra eller hur? Däremot är det viktigt att bristerna kommer fram så att det kan rättas till. Även de fyra eleverna i naturklassen berättar om en del som är positivt
Kommentar:Det verkar som om problem gäller "natureleverna" i första hand p.g.a avsaknad av labb etc. Det skrivs mycket om smutskastning och liknande, kanske är det samhällselever som känner sig träffade? De behöver endast en kompetent lärare och böcker, studerar man naturkunskap behöver man ett fullständigt labb att laborera i vilket saknas.
Rebecka Montelius:Ja, men även samhällskunskapseleverna skulle säkert behöva behöriga lärare.
Kommentar:Det verkar som om problem gäller "natureleverna" i första hand p.g.a avsaknad av labb etc. Det skrivs mycket om smutskastning och liknande, kanske är det samhällselever som känner sig träffade? De behöver endast en kompetent lärare och böcker, studerar man naturkunskap behöver man ett fullständigt labb att laborera i vilket saknas.
Pernilla Arvidsson:Det här är inte heller reportaget där det bara handlar om åsikter, vi har gått till botten med det vi har fått höra och det är viktigt att förstå.
kitas elev: men du? de flesta frågor som kommer in här är ju faktis posetiva? alltså man försvarar skolan. Man ska inte lyssna på allt man hör (hm av 4 personer) det är ju inte bara dom som går där, och ni har ingen aning om hur det är att gå på skolan så vad vill ni egentligen?
Rebecka Montelius:Vad jag vill? Jag vill att gymnasieskolor ska leva upp till de krav som myndigheter ställer. Det är ju superviktigt att man får en bra gymnasieutbildning, det är ju grundplåten i livet! Sen är det också viktigt att skolledningen håller det man lovar när man söker skolan.
GBG:Har ni kollat upp vad den tillförordnade rektorn har för utbildning och arbetslivserfarenhet förutom att hon är "inskriven" på rektorsutbildning?
Rebecka Montelius:Absolut, det har vi så långt det går. Vi har kollat samtliga lärares utbildning och även ledningens.
E:Hur kan vi få MVG på nationella proven om det är så dålig utbildning enligt dig Rebecca?
Rebecka Montelius:Förmodligen för att du är smart och tar ansvar för dina studier. Går du samhäll eller natur?
moderator:Klockan har passerat 16:30. Tack för alla frågor, diskussionen fortsätter i radion de närmaste dagarna.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".