Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköping

"Kärringkampanj" rör upp känslor

Publicerat onsdag 19 oktober 2011 kl 06.52
Kampanjaffischen som retar upp kommunalrådet. Bild från Jönköpings kommuns hemsida.

Kommunalrådet Anna Mårtensson i Jönköping rasar mot kommunens egen kampanj mot dubbade vinterdäck. Det är Miljökontoret som vill få invånarna att välja andra däck och i affischkampanjen pekas en ung man ut som kärring om han kör med dubbdäck.

Ordvalet på affischen har alltså fått folkpartisten Anna Mårtensson, som har ansvar för jämställdhet, att reagera starkt. Hon ifrågasätter att den unge mannen kopplas till ett kvinnligt skällsord och säger till Jönköpings-Posten att ordvalet inte är acceptabelt.

En undersökning i form av en miljöenkät från i våras visade att unga män och äldre kvinnor är grupper i Jönköpings kommun som oftare än andra väljer dubbdäck.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".