Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Elmarknaden

Eon räknar med sämre service i framtiden

Publicerat tisdag 1 november 2011 kl 15.38
Eon: ”Vi är riktigt bekymrade”
(1:32 min)
Foto: Johan Nilsson/Scanpix

Kraftbolaget Eon räknar med fler och längre strömavbrott framöver när elbolagen tvingas pruta på avgifterna för elnätet.

Energimarknadsinspektionen tvingar nu elbolagen att sänka sina nätavgifter. Och enligt Eon kommer detta drabba konsumenten.

-Vi är riktigt bekymrade över beslutet att inte ge oss den intäktsram som vi begärt. Det får möjliga konsekvenser för kunder, leveranssäkerhet, mätarbyten, rutiner och service.

-Vi ska göra vårt yttersta för att minska effekterna för kunderna men det här kommer bli bekymmersamt, säger Jan-Erik Olsson, strategi- och kommunikationsansvarig på Eon.

Mindre vinst
2012 är första året i en ny regleringsmodell för de svenska elnäten. Regleringen innebär att Energimarknadsinspektionen bestämmer hur mycket bolagen får tjäna på förhand. För länets största elnätsleverantör Eon innebär det här flera hundra miljoner kronor mindre i intäkter per år.

Sämre säkerhet
Å ena sidan kommer elnätsavgiften att bli lägre för konsumenterna, men det kommer också innebära sämre säkerhet och större risk för strömavbrott.

-För kommande vintrar innebär det sannolikt att vi måste minska våra satsningar på leveranssäkerhet, säger Jan-Erik Olsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".