Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Sjukvård

Mängden anmälningar tvingar till övertid

Publicerat torsdag 3 november 2011 kl 05.41
"Ingen patient ska behöva vänta för länge"
(1:28 min)
Birgitta Hagström är enhetschef på Socialstyrelsen i Jönköping. Foto: Jessica Sonelius/Sveriges Radio

Antalet anmälningar mot sjukvården är så många att Socialstyrelsen i Jönköping nu låter sina anställda jobba övertid för att jobba av alla ärenden.

I nuläget tvingas patienterna vänta alldeles för länge på att få sina fall utredda.

-Vi har engagerade medarbetare som är beredda att ta hand om alla ärenden, så jag tror att dte kommer gå bra, säger Birgitta Hagström som är enhetschef på Socialstyrelsen i Jönköping.

Hundratals ärenden
Det står flera bruna kartonger i rad inne i ett av rummen på Socialstyrelsen i Jönköping. I dem ligger pappersmappar med omkring 500 anmälningar från patienter som blivit besvikna på vården dom fått. Det handlar bland annat om felmedicinering på en vårdcentral i Jönköping, komplikationer efter en operation på Höglandssjukhuset. Och så vidare...

-Det kan vara allt ifrån allvarliga saker som en patient har varit med om, till mer bagatellartade händelser som ändå kan vara väldigt viktig för den enskilde att få ett uttalande kring, säger Birgitta Hagström.

Lång väntetid
Men patienterna har tvingats vänta länge på de här beskeden. Socialstyrelsen som tog över ansvaret för klagomålen från Hälso- och Sjukvårdens Ansvarsnämnd, HSAN, vid årsskiftet har inte haft resurser nog förrän nu. Men nu skjuter regeringen till pengar som i Jönköping ska gå till övertid.

Klara till sommaren
Ett tiotal anställda i Jönköping ska jobba extra två vardagkvällar i veckan och en lördag i månaden fram till sommaren.

-Vi gör vårt yttersta nu för att snabba upp handläggningen och beta av mängden ärenden, så att vi inte hamnar i den här situationen igen. Ingen patient ska behöva vänta för länge, säger Birgitta Hagström.

Klagomålen borde vara fler.
Trots att Socialstyrelsen har mängder av ärenden att beta av, så borde högen av klagomål vara betydligt fler.
Det menar i alla fall Patientnämndens ordförande, kristdemokraten Ragnwald Ahlner, som menar att landstinget i Jönköping mörkar mängden klagomål.

Landstinget anmäler inte allt som borde anmälas
Enligt honom är det det bara runt en fjärdedel av klagomål som kom in till landstinget förra året som redovisades för Socialstyrelsen, det skriver Jönköpings-Posten. Resten av klagomålen ska landstinget valt att hantera själva.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".