Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköping

Läkaren om stängningen

Uppdaterat söndag 6 november 2011 kl 12.55
Publicerat lördag 5 november 2011 kl 13.10
Landstingsrådet: ”Man måste fullfölja kontakten med patienterna”
(0:53 min)
1 av 2
Residensets läkare Anders Bjerkhoel är specialist på öron-, näs- och halssjukdomar och mottagningen tar bland annat emot patienter med öroninflammation, sväljningsbesvär och snarkningsproblem. Arkivbild/Tomas Oneborg/Scanpix
2 av 2
Från mottagningens hemsida.

Landstinget ska göra en kontroll. Socialstyrelsen ska överväga en granskning. Men specialistläkaren Anders Bjerkhoel säger att det inte är någon katastrof för patienterna att han håller sin mottagning stängd resten av året.

Mottagningen som har ett vårdavtal med landstinget har stängt för resten av året med motiveringen att man överskridit budgeten.

Men nu ska landstinget kontrollera så att inga patienter kommit i kläm och om mottagningen verkligen fullföljt sina plikter.
– När vi skriver vårdavtal är det ett volymavtal och det är klart att man måste fullfölja kontakterna med patienterna på ett bra sätt, säger landstingsråd Rune Backlund (C).

Hotas patientsäkerheten?
– Det beror på hur man har skött kontakten med patienterna och det vet vi i dagsläget inte så mycket om.

Vad gör ni nu?
– Ja, vi kommer ju att följa upp det här, kontakta vårdgivaren och gå igenom ordentligt hur man har hanterat det avtal vi har.

Anders Bjerkhoel, som är specialistläkaren som driver Residenset, säger till P4 Jönköping att landstinget vetat om stängningen. Han säger att hans kontakter med landstinget är goda och att han informerat om att ersättningen inte kommer att räcka och att det blir stängning från och med november.

Varför har ni inte kunnat hushålla med pengarna under året då?
– För att avtalet kräver att man har öppet 8 till 17 och att en patient får ta 20 minuter och då räcker bara pengarna en viss tid.

Varför kunde du inte kräva mer pengar från landstinget då?
– Det treåriga avtalet gäller en viss summa och landstinget säger sig inte kunna ändra den i efterhand.

Hur många patienter har ni?
– Vi har runt 5000 bokningar om året, den siffran gäller både besök och telefontider.

En av patienterna har hamnat i kläm av stängningen och enligt Bjerkhoel berodde det på en miss av honom vid bokningen.
– Det gjorde att bokningen inte syntes.

Den aktuella patienten fick vända vid den stängda mottagningen, men annars ska ingen patient drabbats.
– Vi har informerat de senaste månaderna om att vi kommer att stänga tillfälligt, det här är ingen katastrof för patienterna, de får vända sig till primärvården istället och ett fåtal patienter kommer få fullfölja sin behandling här.

Socialstyrelsen ska diskutera stängningen

Förutom landstingets kontroll, så överväger Socialstyrelsen om de ska granska den stängda mottagningen. På måndag ska man diskutera saken, säger en av myndighetens jurister till P4 Jönköping. Enligt juristen får inte patienter komma i kläm av en stängning. De måste bland annat kunna hämta journaler om det skulle behövas.

Enligt Anders Bjerkhoel kan patienterna meddela sig både via telefonsvarare och e-post om de skulle behöva sin journal.

Efterlyser vårdavtal för specialistläkare

Han menar att problemet med ersättning som inte räcker ställer till det för ett flertal specialistläkare med vårdavtal med landstinget, inte bara för honom.
– Om vårdvalet gällde också oss, precis som allmänläkarna, skulle det inte bli så här.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".