Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler dödsolyckor befaras när Vägverket drar ned på vägsaltet

Publicerat torsdag 14 oktober 2004 kl 05.21
Foto Erich Stering Prb

Många mindre vägar i hela landet ska sluta saltas helt nästa höst har Vägverket bestämt. Men det här kommer att leda till halare vägar och fler dödsolyckor, det framkommer nu i intern kritik mot det här saltbeslutet.

Beiet Ivarsson på Vägverkets kontor i Jönköping är ansvarig för saltningen i Jönköpings län och han tror mindre salt innebär fler olyckor.

- Man kan befara det ja, säger han och sticker inte under stol med att han är kritisk till beslutet.

- Vägverkets ledning har lyssnat mer på kommunernas miljöargument, suckar han.

Nästa höst ska mindre vägar med färre fordon än 2 000 per dygn inte längre saltas, förutsatt att vägen inte är en betydelsefull pendlingssträcka. Det har Vägverkets ledning med generaldirektör Ingemar Skogö i spetsen bestämt.

Det innebär att mellan 15 och 20 mellanstora vägar i länet inte saltas nästa år. Istället ska man använda sand.

Under mitten av 90-talet så testade Vägverket i länet att sluta salta mindre vägar, men det ledde till fler olyckor, ja till och med en dödsolycka. Att då gå tillbaka och minska på saltet igen är fel menar Beiet Ivarsson som befarar fler dödsolyckor om saltet minskar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".