Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköping

Hård press för en Götalandsbana

Publicerat torsdag 16 augusti 2012 kl 10.46
Ulf Olsson (S): ”Viktigaste händelsen på 100 år”
(1:30 min)
Mats Green(M) Jönköping, Helena Wiberg vice flygplatschef och Ulf Olsson (S) Borås. Foto: Jan-Åke Thorell/Sveriges Radio.

Samarbetet ska intensifieras när det gäller en ny järnväg, Götalandsbanan. Det sa kommunalråden i Borås och Jönköping idag när de möttes på Landvetter.

Projektet Götalansbanan togs upp till ytan igen idag när ett nytt samarbete inleddes mellan Jönköping, Borås och flygplatsen Landvetter.
Förhoppningen är att projektet ska tas upp i höstens infrastrukturproposition.

Väntar ivrigt på regeringens förslag
Kommunalrådet Mats Green menar att den första delen av järnvägen mellan Göteborg och Borås måste startas redan 2014.
- Vi hoppas att hela banan finns med, men uttalanden från höga regeringsföreträdare, och då pratar jag om min egen vice statsminister, har indikerat att man är beredd att sätta igång när det gäller sträckorna Stockholm – Linköping, samt Borås –Göteborg, och där har vi goda förhoppningar givetvis, säger kommunalrådet Mats Green från Jönköping.

Vill hela banan ska byggas
Han vill se att sträckan Jönköping – Borås också finns med i förslaget.
- Det är helheten som är  viktig. Den är inte bara viktigt för Borås och Jönköping, samt västra Götalandsregionen. Den är faktiskt viktig för hela landet.  
Man tror att Götalandsbanan ska vara med i infrastukturproppen i höst som kommer i mitten av oktober.

Överens trots partifärg
De högsta politikerna i Jönköping och Borås framträdde gemensamt trots att de båda tillhör olika partier. Mats Green är Moderat och Ulf Olsson Socialdemokrat. De betonade att det är viktigt att inte snabbjärnvägen slutar i Borås.
– Den måste fortsätta ända upp till Stockholm, säger Ulf Olsson.

Viktig för pendlingen
Ulf Olsson understryker hur bra det skulle vara för området ifall det blir en ny järnväg.
– Det skulle vara den enskilt viktigaste händelsen för Borås stad under de kommande 100 åren att få Götalandsbanan. Dels för att få en snabb pendling till Göteborg men också att kunna ha en snabb pendling till Stockholm.
Om satsningen ingår i infrastrukturpropositionen kan arbetet starta 2014 - och järnvägen stå klar 2027.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".