Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
jönköping

Tidningsläsare skräms till den digitala världen

Publicerat torsdag 13 juni 2013 kl 13.50
Varannan läser digitalt
(1:57 min)
Foto: Erik Mårtensson/SCANPIX

Högre prenumerationspriser har ändrat hur vi läser tidningar. Läsningen av papperstidningen har minskat från 80 till 69 procent de senaste fem åren.

Kräftgången för dagstidningarna i pappersform fortsätter. Orsaken är inte bara konkurrens från digitala medier utan också att tidningsföretagen skrämt bort läsarna med kraftiga prishöjningar.

Prenumerationspriserna av papperstidningarna har stigit tre till fyra gånger mer än inflationen.

– De flesta dagstidningar i dag har gjort prishöjningar de senaste tio åren som ingen annan bransch skulle våga sig på utan att man förbättrat produkten så där vansinnigt mycket, säger Stefan Melesko, docent vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Stefan Melesko är kritisk till prissättningen eftersom den skapat en falsk trygghet.

– Upplagorna har minskat utan att intäkterna från den marknaden har minskat för man har höjt priser väldigt kraftigt, till och med 3-4 gånger mer än inflationen genom ett decennium. Och alla vet, det behöver man inte vara nationalekonom för att förstå – att ökat pris minskar efterfrågan.

Digitala tidningsläsandet ökar kraftigt

Dagspressen pekas också ofta ut som den stora förloraren i en digital värld. Inte minst är branschen själv bra på att svartmåla utvecklingen.

För den som sätter likhetstecken mellan tidning och papper ser det också dystert ut. Läsningen av papperstidningar har minskat från 80 till 69 procent de senaste fem åren, enligt nya siffror från Mediebarometern 2012.

Samtidigt ökar det digitala tidningsläsandet kraftig. Medieanalytikern Olle Lidbom anser att framtiden finns i mobilen.

– För fem år sedan var det en tiondel av alla svenskar som surfade i mobiltelefonen, i år är det över hälften. Det här är en explosion som inte har någon historisk jämförelse. Så här snabba förändringar i hur människor tillgodogör sig information och journalistik, den finns inte historiskt sett.

För att tjäna pengar på utvecklingen måste dagspressen satsa  redaktionellt – och ta betalt – på nätet. Det anser docent Stefan Melesko.

– Unikt material som inte går att hitta någon annanstans det går att ta betalt för och att hitta vad som är det unika är den stora utmaningen för pressen i dag. Först då kan man genomföra en digitalisering med om inte bibehållen så i alla fall hygglig lönsamhet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".