Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköpings län

Patienters rättigheter nonchaleras

Publicerat måndag 10 november 2014 kl 04.17
Ragnwald Ahlnér, ordförande i patientnämnden: Det är en risk för patientsäkerheten.
(2:04 min)
1 av 2
Stefan Krantz med Sofia. Foto: Privat.
2 av 2
Mats Bojestig hälso- och sjukvårdsdirektör. Foto: Peter Jernberg/Sveriges Radio.

Landstinget lever inte upp till lagen som ger patienter rätt till en egen fast vårdkontakt. Det har patientnämnden i länet fått signaler om.

Trots att det är över fyra år sedan lagen skärptes och nu ger patienten rätt till en fast vårdkontakt, är det betydligt fler som just nu klagar på detta hos patientnämnden i länet. Tanken med lagen om en fast vårdkontakt som alla patienter har rätt till finns för att patienter inte ska behöva slussas runt, berätta sin historia gång på gång och för att man ska ha någon som samordnar vården och tar helhetsansvar. En som drabbats och inte fått en fast vårdkontakt är Stefan Krantz från Eksjö vars sjuka dotter Sofia skickas runt i vården.

- Varje gång man måste träffa en ny läkare, så tar det extra energi för att man måste börja om hela tiden. Sofia mår fortfarande dåligt och vi kommer inte vidare. Det är fruktansvärt, särskilt när det gäller våra barn, säger Stefan Krantz.

Sofia är sex år och har varit sjuk sedan födseln med magproblem, autism och epilepsi. Men Stefan tycker vården har svikit henne. Familjen har träffat läkare på läkare utan att få någon fast kontakt eller någon som samordnar vården för Sofia och Stefan är besviken.

- Jag är skitförbannad och ledsen över min dotters vägnar som inte får den hjälp hon har rätt till.

Men patientnämnden i länet har nu fått så många patienter som klagar på detta att de lyft frågan till landstingsstyrelsen och kräver skärpning, säger dess ordförande, kristdemokraten Ragnwald Ahlnér från Habo.

- Som vi bedömer det så fungerar inte det här och då måste man vidta åtgärder. Det är en risk för patientsäkerheten, säger han.

Efter patientnämndens klagomål har landstinget nu skärpt informationen till vårdcentraler och verksamhetschefer, berättar hälso- och sjukvårdsdirektör Mats Bojestig som erkänner att de nog borde gjort mer här.

- Man kan väl säga att de insatser vi gjort är inte riktigt tillräckliga utan vi måste ständigt följa upp detta med våra verksamhetschefer.

Varför har sjukvården svårt med detta?

- Jag tror det är svårt att skapa en kontinuitet när det är många inblandade.

Men Stefan Krantz, vars dotter är sjuk, tycker att landstinget måste göra mer.

- Man fallerar på så många punkter så det är katastrof, säger han.

För tre veckor sedan slog han larm men har fortfarande inte hört något från vården.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".