Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Dreamhack

Skolan ska lära av WoW och CS

Publicerat torsdag 27 november 2014 kl 15.49
Rektor: Hur ska vi nå eleverna om inte skolan är relevant?
(6:53 min)
Dreamhack 1
1 av 3
Andreas och Michelle på Dreamhack. Foto: Hannes Ewehag/Sveriges Radio.
Dreamhack 2
2 av 3
Dreamhack. Foto: Hannes Ewehag/Sveriges Radio.
Dreamhack 3
3 av 3
Dreamhack. Foto: Hannes Ewehag/Sveriges Radio.

Går det att få ungdomar lika engagerade i skolan som de är i datorspel? Det tror rektorn Peyman Vahedi som jobbat hårt med att spelifiera lektionerna på hans gymnasieskola i Kramfors.

– Hur ska vi nå eleverna om inte skolan är relevant och finns i de sammanhang som är aktuella idag, säger Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan i Kramfors, som idag föreläste i Jönköping.

Det är Dreamhack igen och på Elmia i Jönköping sitter tusentals ungdomar med blickarna etsade i datorskärmarna och spelar. Många är helt uppslukade av det de gör. Men går det att ta den oerhörda motivationen som de känner för att till exempel vinna en match i Counter-Strike (CS) eller levla i World of Warcraft (WoW) och flytta över den till skolans värld? Det tror Peyman Vahedi som jobbar mycket med just det som kallas gamification.

– När vi använder spelmekanik och speldynamik i ett sammanhang som inte är spel utan utbildning, så kanske vi kan få eleverna att vilja ägna sig åt studierna och få de där kickarna som har fungerat i över 40 år i spelbranschen, säger han.

På Ådalsskolan i Kramfors har skolledningen fått både politiskt stöd och pengar från Länsstyrelsen för att jobba med gamification i skolan. Det som de rent konkret har gjort är att skapa en spel-app som eleverna kan ha på sina smartphones eller surfplattor.

– Appen använder spelmekanik och speldynamik på utbildningsinnehåll som naturkunskap, matte, dans, anatomi, el och energi, och det gör att både elever och lärare ser relevansen med det de läser i boken samtidigt som de spelar spelet i plattan, säger Peyman Vahedi.

– Om lärarna sätter sig in i hur spel fungerar och varför ungdomar spelar dem så skulle de kunna göra lektionerna roligare så att eleverna verkligen blir intresserade, säger Michelle Rasmussen som besöker Dreamhack den här helgen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".