Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Gislaveds kommun

Burserydsmodell ger tid för planering

Publicerat torsdag 27 november 2014 kl 19.05
Cecilia Heiling, förskollärare: Vi har blivit stärkta
(4:45 min)
Cecilia Heiling, förskollärare
Cecilia Heiling, förskollärare. Foto: Hannes Ewehag/Sveriges Radio

Det är viktigt att förskollärare får tid att planera verksamheten, men var ska tiden tas? En lösning är att hitta på en ny yrkesgrupp som kan rycka in.

Att förskollärarna har det stressigt är inget nytt. Det kommer det ständigt rapporter om.

För samtidigt som de tar hand om barnen och jobbar med dem pedagogiskt, så måste de också klämma in tid att planera och dokumentera vad de gör. Och det leder ofta till så kallade planeringsdagar när barnen tvingas vara hemma, eller kvällsmöten med trötta förskollärare.

Men på förskolorna i Burseryd och Broaryd så har man löst problemet genom att hitta på en helt ny yrkesgrupp, nämligen planeringspedagoger.

Det har verkligen avlastat den ordinarie personalen och gett dem en chans att bli mer samspelta, säger Cecilia Heiling som jobbar på Ekbackens förskola i Burseryd.
– Jag känner att vi har blivit stärkta i arbetslaget och när vi kommer ut i barngruppen så räcker det ofta bara med ögonkontakt för att vi ska veta vad vi ska göra. Sedan känner sig barnen också mer trygga, de kan komma till vem som helst av oss och få samma svar vem de än frågar, så barngruppen har blivit stärkt av att vi har blivit stärkta.

Att både ta hand om barnen och jobba pedagogisk med dem, och samtidigt få tid att sköta planering och dokumentation, är en svår nöt att knäcka för personalen på många förskolor. När läroplanen ändrades för några år sedan blev kraven på dokumentation ännu större, och det har förskolorna försökt lösa på olika sätt.

Vissa lägger in hela planeringsdagar då barnen tvingas vara hemma, andra lägger sådan tid på kvällarna eller slår ihop flera avdelningar vissa dagar, men på förskolorna i Burseryd och Broaryd har man hittat ett alldeles eget sätt att jobba. Där finns numera två så kallade planeringspedagoger. 

– Det betyder att vi har två pedagoger som kommer ut till våra olika avdelningar varje vecka och avlöser den ordinarie personalen för att de ska få planeringstid. Berit och Camilla, som är våra planeringspedagoger, besöker sex olika avdelningar varje vecka och det gör att varje avdelning får fyra timmars planeringstid för hela arbetslaget, säger Inger Svensson som är chef för förskolorna.

Så de avlöser den vanliga personalen?
– De avlöser den ordinarie personalen, men de har också ett specifikt uppdrag. De är inte bara där för att passa barn, utan har ett pedagogiskt uppdrag att jobba extra med språk och litteratur.

Förskolornas sätt att jobba börjar få mer och mer uppmärksamhet, bland annat ett helt uppslag i den senaste Förskoletidningen. Dessutom börjar förskolor på orter i närheten av Burseryd och Broaryd bli intresserade. 
– Modellen har faktiskt spridit sig till ett av våra grannområden som har startat upp detta nu i höst, så det känns roligt.

Tror du att det kan sprida sig ännu mer?
– Det tror jag säkert.
Har det här sättet att jobba kostat mer?
– Nej det har inte kostat mer. Vi har tagit lite från varje avdelnings personalresurser till den gemensamma potten.

Hur låter Burserydsmodellen, tycker du?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".